Frissítve:

The New York Times: médiaérdekeltségeket halmoznak fel oligarchák Közép-Kelet-Európában

Washington/Budapest, 2014. november 27., csütörtök (MTI) – Szerte Kelet-Közép-Európában befolyásos helyi üzletemberek és befektetési csoportok vásárolnak fel lapkiadó vállalatokat és más médiavállalkozásokat, a sajtószabadságot illető aggodalmakat váltva ki ezzel – írta pozsonyi keltezésű cikkében a The New York Times csütörtöki száma.

A lap megállapítja: az “oligarchák” és befektetési csoportok térnyerése a médiában egy azoknak a fejleményeknek a sorában, amelyek negyed évszázaddal a Berlini Fal leomlása után kérdéseket támasztanak a demokrácia és a szólásszabadság nyugati normáihoz való közeledést illetően.

Ahogy Oroszországban is, ebben a térségben is egyre növekvő aggodalommal figyelik a hatalom potenciálisan veszélyes koncentrálódását olyan emberek kezében, akik egyaránt szert tettek gazdagságra és politikai befolyásra, és egyre nagyobb ellenőrzést szereznek médiavállalatok felett – írta a lap.

Körképében a The New York Times kiemeli a SME című liberális szlovák napilapot és az Új Szó című magyar nyelvű szlovákiai napilapot is kiadó Petit Press közelmúltbeli tulajdonosváltását. A kiadót a Penta Investments szlovák befektetői csoport vásárolta meg, amelyet a New York Times “jó összeköttetésekkel rendelkezőként” jellemez, és amellyel kapcsolatban megjegyzi, hogy a SME korábban tényfeltáró cikkekben foglalkozott vele. A tulajdonosváltást követően a SME főszerkesztője, Matus Kostolny és a szerkesztőség több mint fele távozott a laptól, mert veszélyben látták a lap függetlenségét.

A Penta a maga részéről visszautasítja, hogy politikai összeköttetésekkel rendelkező oligarchákhoz hasonlítsák, szóvivője kijelentette, hogy a csoportnak nincs közvetlen üzleti kapcsolata az állammal. Marian Lesko, a szintén a Penta tulajdonában lévő Trend üzleti magazin kommentátora ezzel szemben úgy vélekedett, “gyakorlatilag nem létezik többé a független média Szlovákiában”.

Az amerikai lap további példaként említi, hogy Csehországban Andrej Babis mezőgazdasági nagyvállalkozó az ország legnagyobb kiadóvállalatát birtokolja, és emellett a pénzügyminiszteri tisztséget is betölti. Románia vezető televíziós csatornája, a jobboldali irányultságú Antena3 Dan Voiculescu, a pénzmosási vádak alapján tíz év börtönre ítélt milliárdos üzletember és politikus, a Konzervatív Párt (PC) alapítója médiabirodalmának része. Bulgáriában több oligarcha gyakorol ellenőrzést a médiavállalatok felett, egyikük a volt parlamenti képviselő Delian Peevszki, akinek Új Bulgária Médiacsoportja szoros kapcsolatban állt több, különböző pártösszetételű kormánnyal is.

A lap Magyarországra kitérve azt írta, hogy a hírközlő média egy kiterjedt része közvetlen állami tulajdonban van, jelentős médiarészesedések felett pedig Orbán Viktor miniszterelnök köreihez tartozó személyek gyakorolnak ellenőrzést. A New York Times ebben az összefüggésben Simicska Lajost említette név szerint, akit úgy jellemzett, hogy Orbán Viktor iskolatársa volt, és építőipari vállalata “bőkezűen részesedett állami megbízásokból”. A lap ugyanakkor megjegyezte azt is, hogy egyes hírek szerint a vállalkozó és a miniszterelnök között az utóbbi időben feszültté vált a viszony.

A rendszerváltások után, amikor egyes kelet-közép-európai országokban nyugati – leginkább német, svéd, svájci és amerikai – sajtóvállalkozások felvásároltak korábban állami kézben lévő vagy állami hirdetésektől függő lapokat és tévétársaságokat, az újságírók azt tapasztalták, hogy a távoli tulajdonosoknak nincsenek érdekei a helyi politikában, és ez egy időre megkönnyebbülést jelentett számukra – állapítja meg a lap.

“Nagyon professzionális tulajdonosaink voltak, akik soha nem telefonáltak ide, hogy megpróbáljanak befolyást gyakorolni ránk” – mondta Kostolny.

Amikor azonban a gazdasági helyzet 2008-ban romlani kezdett, a külföldi tulajdonosok legtöbbje úgy döntött, hazai üzleti alaptevékenységére összpontosít, és megválik közép- és kelet-európai médiavállalataitól, és a nyugati tulajdonosok és a hazai politikai realitások közötti távolság már kezdett hátrányként feltűnni.

“Kiderült, hogy amennyire nem érdekelte őket a helyi politika, annyira nem érdekelte őket az sem, hogy kinek adják el a lapokat és milyen hatása lesz annak a cseh és a szlovák társadalomra” – idézte a New York Times Matus Kostolnyt.

Forrás: http://www.nytimes.com/2014/11/27/world/oligarchs-of-eastern-europe-scoop-up-stakes-in-media-companies.html?emc=edit_tnt_20141126&nlid=50410772&tntemail0=y


hiba beküldése



További hírek a Nagyvilág kategóriából
„A multinacionális cégek érdekeit szolgálják”
Miskolc - „Az Európai Unió vezetői kezdettől fogva a multinacionális cégek érdekeit szolgálják, mert a még [...] tovább »
EU-csúcs – A Brexit-tárgyalásokra vonatkozó irányelvek jóváhagyásával megkezdődött a “huszonhetek” vezetőinek találkozója
Brüsszel - Megkezdődött az Egyesült Királyság uniós kilépése (Brexit) után bennmaradó huszonhét tagország [...] tovább »
Külföldi egyetemek – EPP: a magyar kormány eleget kíván tenni az EB által támasztott feltételeknek
Brüsszel - Orbán Viktor miniszterelnök leszögezte, hogy kormánya teljes mértékben eleget kíván tenni az [...] tovább »
Videó: Kiszaladt az útra a kisgyermek, két autó is áthajtott rajta, de kutya baja sem lett
Kína - Hát ez meg hogy lehetséges? Elképesztő videó került fel az internetre, amin jól látható, ahogy egy [...] tovább »
Külföldi sajtó Magyarországról – Süddeutsche Zeitung
Berlin - A Süddeutsche Zeitung című német liberális lap a felsőoktatási törvény módosításával kapcsolatban [...] tovább »
Egy kanál segítségével 1 perc alatt ellenőrizheti az egészségét
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Mindannyian tudjuk, hogy az egészségnél nincs fontosabb. Eláruljuk, hogyan [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
“Fegyelmezetlenül, gyengén játszottunk, de…”
Szabolcs-Szatmár-Bereg - A labdarúgó Kelet Takarék megyei I. osztály 25. fordulójának szombati nyitányán négy [...] tovább »
Férfi vízilabda OB I – A Szegednél az előny
Budapest - A Szeged jutott lépéselőnyhöz a Vasassal szemben, miután megnyerte a hetedik helyért zajló párharc [...] tovább »
Budapesti férfi tenisztorna – Pouille lesz Bedene ellenfele a döntőben
Budapest - A francia Lucas Pouille lesz a brit Aljaz Bedene ellenfele a 482 ezer euró (150 millió forint) [...] tovább »
Vívó-vk – A tőröző Kreiss Fanni nyolcadik Tauberbischofsheimben
Budapest/Tauberbischofsheim - Kreiss Fanni a nyolcadik helyen végzett a női tőrözők németországi [...] tovább »
“Gratulálunk a Dombrádnak, sok sikert kívánunk neki a megye egyben!”
Szabolcs-Szatmár-Bereg - A labdarúgó megyei II. osztály Nyírerdő-csoport 25. fordulójának szombati nyitányán a [...] tovább »
Férfi kosárlabda NB I – Sopronban nyert a Pécs
Budapest - A Pécs idegenben négy ponttal legyőzte a Sopront a férfi kosárlabda NB I középszakaszának [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása