Öt szupermasszív fekete lyukat fedeztek fel brit csillagászok

London, 2015. július 6., hétfő (MTI) – Öt szupermasszív, por- és gázlepelbe burkolózott fekete lyukat azonosítottak brit csillagászok, akik felfedezésükről a Királyi Csillagászati Társaság Walesben zajló éves közgyűlésén számoltak be hétfőn, és tanulmányukat az Astrophysical Journal fogadta el közlésre.

A fekete lyuk a téridő olyan tartománya, ahonnan az erős gravitáció miatt semmi, még a fény sem tud távozni. A nagy galaxisok mindegyikének központját egy-egy fekete lyuk uralja, ám a Durhami Egyetem asztrofizikusai által irányított nemzetközi kutatócsoport szerint sokmillió szupermasszív képződmény rejtőzhet por- és gázfüggöny mögött szerte a világegyetemben – olvasható a The Independent online kiadásában.

A kutatók az amerikai NuSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) űrteleszkóp segítségével vizsgáltak kilenc rendkívül aktív nagyenergiájú röntgenforrást. A 2012-ben felbocsátott műhold a fekete lyukakra és más egzotikus röntgenforrásokra vadászik.

A kilenc objektum közül öt esetében igazolódott be, hogy fekete lyukról van szó. Ezek sokkal fényesebbnek és “falánkabbnak” bizonyultak, mint korábban feltételezték róluk: mohón habzsolják be a környezetükben lévő anyagokat és nagy mennyiségű röntgensugárzást bocsátanak ki.

“Régóta ismerjük a gázok és porok által el nem takart fekete lyukakat, ám feltételeztük, hogy sokkal nagyobb számban vannak rejtőzködő társaik. A NuSTAR röntgencsillagászati műholdnak köszönhetően első ízben sikerült megfigyelnünk ezeket a szörnyeket. Ugyan csak öt objektumot észleltünk, ám ha eredményeinket a világegyetem egészére kivetítjük, kiderül, hogy óriási számban létezhetnek ezek a +lapuló+ képződmények” – fogalmazott George Lansbury, a tanulmány első szerzője.