Frissítve:

OGY – Döntött a parlament az e-útdíjról

OGY - Döntött a parlament az e-útdíjról OGY - Döntött a parlament az e-útdíjról - © Fotó: MTI
Budapest, 2013. május 27., hétfő (MTI) – Elfogadta a parlament hétfőn a megtett úttal arányos díjat előíró törvényt. Az e-útdíjat a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után kell megfizetni az autópályákon, autóutakon és a főutakon július elseje után.

hiba beküldése

Az Országgyűlés 251 igen szavazattal – 86 nem ellenében, 2 tartózkodás mellett – hagyta jóvá Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter előterjesztését.

A tarifákat nem rögzíti a törvény, az azokat tartalmazó rendelet tervezetét a kormány múlt csütörtökön tette közzé honlapján.

Egy zárószavazás előtti módosító indítvány elfogadásával a parlament felhatalmazta a kormányt, hogy rendeletben állapítsa meg a mezőgazdasági termelők élőállat-szállítást és – a mezőgazdasági termények betakarításának idejére – a mezőgazdasági termények szállítását végző saját gépjárművei díjmentességének részletes szabályait.

Emellett a kormány több mint tízmilliárd forintos kompenzációs csomagot ígér a fuvarozóknak. Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) szombati budapesti fórumán közölte: a kabinet jelenleg négy intézkedést vizsgál. Eszerint az európai uniós minimumra csökkentenék a légrugós járművek adóját, és vizsgálják a vagyonszerzési illeték csökkentését is. A tervek között szerepel, hogy az iparűzési adóból leírható lenne az e-útdíj egy része, ezen kívül pedig egy államilag támogatott hitelkonstrukcióval is segítenék a fuvarozókat.

A kormány honlapján csütörtökön közzétett, társadalmi vitára bocsátott tervezet tengelyszámtól függően határozza meg a fizetendő infrastruktúradíjat, amelyhez a jármű környezetvédelmi besorolásától függő szorzó tartozik; a szorzat adja az útdíj mértékét.

A végrehajtási rendelettervezet alapján a tengelyszámtól függően a gyorsforgalmi utakon a legalsó, J2 díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti infrastruktúradíja 49,90 forint, a középső J3 kategóriában 70,02 forint, a legfelső J4 díjkategóriában pedig 108,38 forint lesz. Járműkategóriánként főúton 21,23 forinttól 36,75 forinton át a felső kategória szerinti 67,60 forintig emelkedik a díj.

A tervezetben kitérnek arra is, mekkora szorzóval kell kiszámítani az útdíjat a díjköteles gépjármű esetében a környezetvédelmi kategóriába sorolástól függően. A legrosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt járműnél a legmagasabb a szorzó, 1,2, a legalacsonyabb szorzó értéke 0,8. A tervezet melléklete részletesen tartalmazza azokat az utakat, útszakaszokat, amelyeken útdíjat kell fizetni.

A törvény az útdíj meghatározásának összetevőit közli: az útdíj része az infrastruktúra és a külső költség díj. Az első az út építési, üzemeltetési, fenntartási és bővítési költségét tartalmazza. A külső költség díj pedig a zaj- és levegőszennyezés miatt felmerült költségeket fedezi.

A díj függ a járművek motorjának környezetvédelmi besorolása mellett a napszaktól, az évszaktól, és az út által érintett területtől is. Az elmaradott területek megközelítése olcsóbb lehet, viszont csúcsidőben – napi öt órán át – drágább lehet a díj. Semmilyen differenciáló tényező miatt nem lehet több az útdíj, mint az átlagos díj 175 százaléka.

A törvény meghatározza a befolyt útdíj felhasználásának sorrendjét is. Első helyen áll a díjszedés költsége, majd a díjköteles úthálózat üzemeltetése, fenntartása következik. Ezt követi az egyéb úthálózat üzemeltetése, fenntartása és az egyéb – ehhez kapcsolódó – állami feladatok finanszírozása. A sor végén áll az úthálózat bővítése.

Az útdíjat nemcsak a kocsikba szerelt fedélzeti eszköz közbeiktatásával lehet megfizetni, hanem előre megváltott viszonylati jeggyel is.

Az útdíjszedő üzemelteti az e-útdíj infrastruktúráját, megállapítja, kiveti és – az útdíjszolgáltatókon keresztül – beszedi a díjat. Az útdíjszolgáltató pedig lehetővé teszi, hogy a járművek üzembentartói csatlakozhassanak a rendszerhez. Az egyetemes útdíjszolgáltató bárkinek nyújtja ezt a szolgáltatást.

A törvényjavaslathoz benyújtott zárószavazás előtti módosító javaslat alapján viszonteladót is igénybe vehet majd az egyetemes útdíjszolgáltató. A módosító csomag szerint az egyetemes útdíjszolgáltató átalány-költségtérítést fizet alvállalkozóinak. Ennek nagyságát majd rendelet határozza meg. A jogszabály arra az esetre, ha elromlik a járműben a fedélzeti eszköz, amely gyűjti és továbbítja a díjfizetéshez szükséges adatokat, úgy rendelkezik, hogy csak viszonylati jegy váltásával haladhat a jármű jogszerűen az úton.

A díjfizetésért a gépjármű üzembentartója felel. Ez alól kivétel az, ha a “lebukott” járművezető személye megállapítható, mert akkor ő lesz a felelős a meg nem fizetett díjért. Az útdíjtörvény érinti a közúti közlekedésről szóló jogszabály reklámtáblákra vonatkozó passzusát is. Az általános tiltás így szól: gépjárművek közlekedésére szolgáló közút lakott területen kívüli szakasza mellett nem lehet reklámtábla, reklámhordozó vagy egyéb reklámcélú berendezés. Ezt előbb úgy oldotta fel egy módosítás, hogy a 2010. december 31-ig építési engedéllyel, közútkezelői hozzájárulással, a nem gyorsforgalmi utak mentén kihelyezett, legfeljebb 12 A/0-ás ív méretű (12 négyzetméteres) reklámfelület elhelyezésére alkalmas tábla 2015. január 1-ig kivételesen fenntartható. Az elfogadott változat viszont korlátlan ideig fenntarthatóvá teszi ezeket a táblákat.

– MTI –



További hírek a Magyarország kategóriából
A Meseautóval nyílik augusztusban a felújított nyíregyházi szabadtéri színpad
Nyíregyháza - A Meseautó című zenés vígjátékkal nyitja meg kapuit augusztus 18-án a felújított nyíregyházi [...] tovább »
Emelkedik az üzemanyagok ára
Budapest - Emeli bruttó hat-hat forinttal a 95-ös benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát pénteken a Mol Nyrt. [...] tovább »
Videó: Van még mit tanulnunk… a német autópályán így adnak utat a mentőnek
Manapság sajnos egyre sűrűbben fordul elő, hogy az autósok nem veszik észre, vagy jobban mondva, nem akarják [...] tovább »
A magyar film napja – Több mint 50 helyszínen szerveznek programokat
Budapest - Eddig már száz szervezet jelezte csatlakozását a Magyar Filmalap által meghirdetett a magyar film napja [...] tovább »
Tuza-Ritter Bernadett filmje nyerte a legjobb rendezés díját a GoEast fesztiválon
Budapest - Tuza-Ritter Bernadett dokumentumfilmje, az Egy nő fogságban nyerte a közép- és kelet-európai [...] tovább »
Május 21-ig kell kiegészíteni a plusz jövedelmekkel a NAV által készített szja-bevallást
Budapest - Május 21-ig kell kiegészíteni a NAV által készített személyijövedelemadó-bevallást azoknak, akik [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Porfelhőlovag volt a labdarúgópályákon is a miskolci Csató Sándor
Miskolc - A miskolci Csató Sándor maga az „unikum”: salakmotorosból lett kispályás labdarúgó. tovább »
Két megyei csapat zárt a futsal-dobogón
Miskolc - A Mád ezüst-, a MEAFC bronzérmet szerzett a regionális pontvadászatban. tovább »
Jótékonykodtak a lokisták és a Campus
Debrecen - Csaknem 7 és fél millió forint gyűlt össze Tőzsér Dániel futballista felajánlása nyomán. tovább »
Szombaton a Vasas érkezik Debrecenbe
Debrecen - A DVSC labdarúgócsapata április 28-án, szombaton ismét bajnoki mérkőzést játszik a Nagyerdei Stadionban. tovább »
KBSC: a gyors kontrákban bízva
Kazincbarcika - A labdarúgó NB II 25. fordulójának pótlásán a Nyíregyháza Spartacus FC vendége lesz a [...] tovább »
DVTK: A címvédő ellen írnának történelmet a hölgyek a Magyar Kupában
Miskolc - Csütörtökön Magyar Kupa döntőt játszik a DVTK felnőtt női futballcsapata. tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása