“Négyszögletes” galaxist fedezett fel egy nemzetközi kutatócsoport

Tokió, 2012. március 20., kedd (MTI) – “Négyszögletes” galaxist fedezett fel egy nemzetközi kutatócsoport; a Leda 074886 katalógusjelű csillagváros hetvenmillió fényévnyire van bolygónktól.

A felfedezésről az Astrophysical Journal című szaklapban jelenik meg tanulmány.

Az ausztrál, német, svájci és finn csillagászok a japán Subaru óriásteleszkóppal végeztek megfigyeléseket, így fedezték fel a 250 csillagvárost számláló csoportban a szokatlan alakú galaxist. A Leda 074886-ot azért volt nehéz felfedezni, mivel egy parányi törpegalaxisról van szó, ötvenszer kevesebb csillagot tartalmaz, mint galaxisunk, ráadásul olyan messze van, mint hétszáz Tejútrendszer hossza együttvéve – olvasható a PhysOrg (http://www.physorg.com) tudományos hírportálon.

“A minket körülvevő univerzumban a csillagvárosok három formáját ismerjük, gömb-, korong-, vagy szabálytalan alakú galaxisokat látunk” – magyarázta Alister Graham, a melbourne-i Swinburne Egyetem docense. A Leda 074886 katalógusjelű galaxisnak viszont szabálytalan négyszögletes alakja van, olyan, mintha “smaragdcsiszolással” hozták volna létre a csapott sarkú téglalapot.

Duncan Forbes, a Swinburne Egyetem professzora, a tanulmány társszerzője szerint a szokatlan alakú csillagváros két spirálgalaxis ütközése során keletkezett.

“Amikor hárommilliárd év múlva a Tejútrendszer összeütközik a szomszédos Androméda-galaxissal, egy ilyen négyszögletes csillagváros lakóivá válhatunk” – jegyezte meg Duncan Forbes.