Frissítve:

Mondjunk le a futásról kánikula idején?

Mondjunk le a futásról kánikula idején? © illusztráció: getty images
Nyíregyháza – A nyár ideális időszak a futásra. Aki mindennap fut, annál nincs nagy különbség sem az edzés mennyiségében, sem a minőségében a tél és a nyár között. Annak azonban, aki ilyenkor kezd ismerkedni ezzel a sporttal, néhány dologra érdemes odafigyelnie – tanácsolja Lubics Szilvia ultrafutó, többszörös Spartathlon- és Ultrabalaton-győztes.

hiba beküldése

Már reggel 5–6 órakor rövidnadrágban, trikóban kint lehet lenni, és nem megy el túl sok idő az öltözködéssel sem. De nem árt óvatosnak lenni a melegebb időben futással. – Az első néhány melegebb nap mindenkit megvisel. A meleg miatt magasabb a pulzus, az ember lassabb tempót tud futni, megérezzük a váltást. De pár nap alatt alkalmazkodik a szervezetünk – mondta Lubics Szilvia.

Igyunk sokat!

Ha valaki nem olyan versenyre készül, ahol várhatóan 35–40 fok lesz, jobb az edzéseket arra az időpontra tenni, amikor nem viseli meg a nagy meleg. Szilvi különösen ezt tanácsolja a futással csak most ismerkedőknek: aki mostanában kezdi a futást, annak még jobban ajánlott, hogy a reggeli vagy esti órákat válassza, a saját bioritmusának megfelelően.

Rendkívül fontos dolog a nyári edzések során a folyadékpótlás. Tíz kilométernek sem szabad úgy nekivágni, hogy nincs nálunk folyadék. Rövidebb távon még nem indokolt szénhidráttartalmú vagy izotóniás italokat inni, de legalább víz legyen nálunk, vagy olyan helyen fussunk, ahol tudjuk, hogy van lehetőség vízvételre.

Ha nem vagyunk még profi futók, de szeretnénk a teljesítményünket növelni és a fogyás is célunk, edzés közben és utána érdemes BCAA-aminosavakat fogyasztani. A diétába és nyárba is beleillő BCAA-aminosav-tartalmú itallal a folyadékpótlás mellett támogatjuk az izmainkat, és a vércukorháztartásunkat is kordában tarthatjuk.

Nem előtte, utána kell enni!

Futás előtt maximum két-három órával ajánlott enni, de éhgyomorral is neki lehet indulni az edzésnek. Sőt, ez kifejezetten ajánlott. A szervezet először így a zsírtartalékokhoz nyúl a fizikai megterhelés következtében.

Az edzés utáni étkezés mindenkinek nagyon fontos, mivel az edzést követő fél órában lehet leghatékonyabban visszatölteni a szervezetünk glikogénraktárait. Bár közvetlenül mozgás után általában nem vagyunk éhesek, figyeljünk rá, hogy ilyenkor minél gyorsabban vigyünk be az izmok regenerálódásához és építéséhez szükséges anyagokat. Erre az egyik legjobb megoldás a szénhidrátokat és fehérjét megfelelő arányban tartalmazó turmixok fogyasztása. Más a helyzet azonban, ha azért futunk, mert fogyni szeretnénk.

Ha a fogyás a cél

– Fogyókúrázóknak a szénhidrátmentes fehérjeporok fogyasztása ajánlott. A cél ilyenkor az, hogy egyre kevésbé legyen megterhelő a futás, az izomzat gyorsabban fejlődjön, a teljesítmény nőjön, a zsírpárnák viszont csökkenjenek – mondta Mező Mónika táplálékkiegészítő-szakértő.

A megfelelően időzített táp­anyagbevitel minden esetben fontos, mert ez elengedhetetlen a regenerációhoz, a fejlődéshez, és ahhoz, hogy másnap is legyen kedvünk futócipőt húzni. Lubics Szilvi tapasztalatai is ezt erősítik meg: sokkal fontosabb az edzés utáni táplálkozás, mint az edzés előtti. Egy egyórás edzést tökéletesen meg lehet csinálni éhgyomorral, és csak vízzel, nem kell hozzá semmi extra. A glikogénraktárak edzés utáni feltöltése annak az előfeltétele, hogy másnapi edzés is jól menjen. És aki kevesebbet fut, ez arra is érvényes – hangsúlyozta az ultrafutó.

KM



További hírek a Életmód kategóriából
Változókor? A testi tüneteket nem lehet „csak úgy” fejben legyőzni…
Miskolc - A menopauza volt a témája szakértői telefon sorozatunknak. Dr. Szabó Zsoltot kérdezhették és kérdeztük. tovább »
A nap receptje: barna sörös csülök
Baktalórántháza, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A csülök és a sör a hazai gasztronómia egyik legalapabb [...] tovább »
Videó: Egyszerű, mint az egyszer egy, mégse gondolt még rá eddig senki – Íme egy szimpla trükk, hogy ne essen le az ujjadról a sebtapasz
Ugye milyen idegesítő tud lenni, amikor megvágod az ujjad, ráteszed a sebtapaszt, ám az már fél óra múlva [...] tovább »
Fotók: 20 egyetemista, akinek a kreativitása nem ismer határt
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Minden alkalommal, amikor magunk próbáljuk megszerelni a tárgyainkat rengeteg [...] tovább »
Szakértő: egészségi kockázatuk is van a hamis mobiltelefonoknak
Budapest - Egészségi kockázatot is rejtenek a hamis mobiltelefonok - mondta Horváth Péter, a Hamisítás Elleni [...] tovább »
Pszichológus: a kialvatlanság már népbetegség Magyarországon
Budapest - A kialvatlanság már népbetegségnek számít Magyarországon - hangzott el az M1 aktuális csatorna kedd [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Női kézilabda NB I – Sima ferencvárosi győzelem
Budapest - A Ferencváros hazai pályán a papírformának megfelelően fölényes győzelmet aratott a sereghajtó [...] tovább »
Női röplabda NB I – Otthon került előnybe a címvédő Békéscsaba
Békéscsaba/Budapest - A címvédő, alapszakaszgyőztes Békéscsaba hazai pályán 3-1-re győzött a Gödöllő [...] tovább »
Férfi kézilabda NB I – Idegenben nyert a Tatabánya
Budapest/Eger - A félidőben még négygólos hátrányban volt, végül ugyanilyen különbségű győzelmet aratott a [...] tovább »
Férfi vízilabda Eurokupa – Nagyváradi sikerével közel a kupagyőzelemhez az FTC
Budapest/Nagyvárad - A Ferencváros férfi vízilabdacsapata fölényesen, 12-6-ra nyert Nagyváradon az Eurokupa [...] tovább »
Férfi vízilabda Bajnokok Ligája – Nagy csata után nyert a Szolnok
Szolnok - Harcos mérkőzésen négy góllal győzött hazai medencében a Szolnok az olasz Brescia ellen a férfi [...] tovább »
Női röplabda World Grand Prix – Megváltozott a magyar válogatott mérkőzéseinek helyszíne
Budapest - A magyar női röplabda-válogatott Mexikó mellett Venezuelába utazik a World Grand Prix-ban (WGP), a [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása