Frissítve:

Mondjunk le a futásról kánikula idején?

Mondjunk le a futásról kánikula idején? © illusztráció: getty images
Nyíregyháza – A nyár ideális időszak a futásra. Aki mindennap fut, annál nincs nagy különbség sem az edzés mennyiségében, sem a minőségében a tél és a nyár között. Annak azonban, aki ilyenkor kezd ismerkedni ezzel a sporttal, néhány dologra érdemes odafigyelnie – tanácsolja Lubics Szilvia ultrafutó, többszörös Spartathlon- és Ultrabalaton-győztes.

hiba beküldése

Már reggel 5–6 órakor rövidnadrágban, trikóban kint lehet lenni, és nem megy el túl sok idő az öltözködéssel sem. De nem árt óvatosnak lenni a melegebb időben futással. – Az első néhány melegebb nap mindenkit megvisel. A meleg miatt magasabb a pulzus, az ember lassabb tempót tud futni, megérezzük a váltást. De pár nap alatt alkalmazkodik a szervezetünk – mondta Lubics Szilvia.

Igyunk sokat!

Ha valaki nem olyan versenyre készül, ahol várhatóan 35–40 fok lesz, jobb az edzéseket arra az időpontra tenni, amikor nem viseli meg a nagy meleg. Szilvi különösen ezt tanácsolja a futással csak most ismerkedőknek: aki mostanában kezdi a futást, annak még jobban ajánlott, hogy a reggeli vagy esti órákat válassza, a saját bioritmusának megfelelően.

Rendkívül fontos dolog a nyári edzések során a folyadékpótlás. Tíz kilométernek sem szabad úgy nekivágni, hogy nincs nálunk folyadék. Rövidebb távon még nem indokolt szénhidráttartalmú vagy izotóniás italokat inni, de legalább víz legyen nálunk, vagy olyan helyen fussunk, ahol tudjuk, hogy van lehetőség vízvételre.

Ha nem vagyunk még profi futók, de szeretnénk a teljesítményünket növelni és a fogyás is célunk, edzés közben és utána érdemes BCAA-aminosavakat fogyasztani. A diétába és nyárba is beleillő BCAA-aminosav-tartalmú itallal a folyadékpótlás mellett támogatjuk az izmainkat, és a vércukorháztartásunkat is kordában tarthatjuk.

Nem előtte, utána kell enni!

Futás előtt maximum két-három órával ajánlott enni, de éhgyomorral is neki lehet indulni az edzésnek. Sőt, ez kifejezetten ajánlott. A szervezet először így a zsírtartalékokhoz nyúl a fizikai megterhelés következtében.

Az edzés utáni étkezés mindenkinek nagyon fontos, mivel az edzést követő fél órában lehet leghatékonyabban visszatölteni a szervezetünk glikogénraktárait. Bár közvetlenül mozgás után általában nem vagyunk éhesek, figyeljünk rá, hogy ilyenkor minél gyorsabban vigyünk be az izmok regenerálódásához és építéséhez szükséges anyagokat. Erre az egyik legjobb megoldás a szénhidrátokat és fehérjét megfelelő arányban tartalmazó turmixok fogyasztása. Más a helyzet azonban, ha azért futunk, mert fogyni szeretnénk.

Ha a fogyás a cél

– Fogyókúrázóknak a szénhidrátmentes fehérjeporok fogyasztása ajánlott. A cél ilyenkor az, hogy egyre kevésbé legyen megterhelő a futás, az izomzat gyorsabban fejlődjön, a teljesítmény nőjön, a zsírpárnák viszont csökkenjenek – mondta Mező Mónika táplálékkiegészítő-szakértő.

A megfelelően időzített táp­anyagbevitel minden esetben fontos, mert ez elengedhetetlen a regenerációhoz, a fejlődéshez, és ahhoz, hogy másnap is legyen kedvünk futócipőt húzni. Lubics Szilvi tapasztalatai is ezt erősítik meg: sokkal fontosabb az edzés utáni táplálkozás, mint az edzés előtti. Egy egyórás edzést tökéletesen meg lehet csinálni éhgyomorral, és csak vízzel, nem kell hozzá semmi extra. A glikogénraktárak edzés utáni feltöltése annak az előfeltétele, hogy másnapi edzés is jól menjen. És aki kevesebbet fut, ez arra is érvényes – hangsúlyozta az ultrafutó.

KM



További hírek a Életmód kategóriából
Megtalálja 15 másodpercen belül a hibás dobókockát?
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Nem adunk sok időt, de néhány másodpercnek elegendőnek kell legyen ahhoz, hogy [...] tovább »
OMSZ: elindult a Szív City életmentő mobilalkalmazás
Budapest - Elindult a Szív City elnevezésű, életmentést segítő mobilalkalmazás az Országos Mentőszolgálatnál [...] tovább »
Egy koron túl már reménytelen munkát találni?
Debrecen - A megkérdezettek negyede legalább félszáz helyre adta be az önéletrajzát; sikertelenül. tovább »
Kutatás: a magyar fiatalok 30 százaléka közösségimédia-függő
Budapest - Átlagosan napi két órát töltenek közösségi oldalak előtt és az életük felét már online térben [...] tovább »
Vérüket is adták a motorosok Nyíregyházán
Nyíregyháza - A nyíregyházi Óriáskerék Motoros Egyesület szervezett önkéntes véradást és adománygyűjtést [...] tovább »
Jó úton a gyermekkori elhízás megelőzésében
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Október 11-e az Elhízás Világnapja – World Obesity Day. tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Nem jelentett akadályt a Szécsény a DVTK-nak
Miskolc - A DVTK I. férfi-asztaliteniszcsapata szombaton hazai környezetben győzött. tovább »
Nagyot küzdött a Vénusz Hajdúböszörményben
Miskolc - A női futsal NB I 5. fordulójában Hajdúböszörményben lépett pályára a Miskolci Vénusz együttese. tovább »
Női Magyar Kupa: Nyolc között a DVTK
Miskolc - A női labdarúgó Magyar Kupa 2. fordulójában gólzáporos győzelemmel jutott a legjobb nyolc közé a [...] tovább »
Budapesten nyertek a diósgyőri lányok
Miskolc - A női röplabda NB II Keleti csoportjának 4. fordulójában Budapesten lépett pályára a Diósgyőri VTK [...] tovább »
MVSC: Két lényeges játékelem döntött
Miskolc - A női röplabda NB II Keleti csoportjának 4. fordulójában hazai pályán szerepelt a Miskolci VSC-MVSI [...] tovább »
Remek csapatmunkával újabb idegenbeli MEAFC siker
Miskolc - Az odahaza eddig veretlen Törökbálint otthonából távozott győzelemmel a Miskolci EAFC. tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása