Frissítve:

Mondjunk le a futásról kánikula idején?

Mondjunk le a futásról kánikula idején? © illusztráció: getty images
Nyíregyháza – A nyár ideális időszak a futásra. Aki mindennap fut, annál nincs nagy különbség sem az edzés mennyiségében, sem a minőségében a tél és a nyár között. Annak azonban, aki ilyenkor kezd ismerkedni ezzel a sporttal, néhány dologra érdemes odafigyelnie – tanácsolja Lubics Szilvia ultrafutó, többszörös Spartathlon- és Ultrabalaton-győztes.

hiba beküldése

Már reggel 5–6 órakor rövidnadrágban, trikóban kint lehet lenni, és nem megy el túl sok idő az öltözködéssel sem. De nem árt óvatosnak lenni a melegebb időben futással. – Az első néhány melegebb nap mindenkit megvisel. A meleg miatt magasabb a pulzus, az ember lassabb tempót tud futni, megérezzük a váltást. De pár nap alatt alkalmazkodik a szervezetünk – mondta Lubics Szilvia.

Igyunk sokat!

Ha valaki nem olyan versenyre készül, ahol várhatóan 35–40 fok lesz, jobb az edzéseket arra az időpontra tenni, amikor nem viseli meg a nagy meleg. Szilvi különösen ezt tanácsolja a futással csak most ismerkedőknek: aki mostanában kezdi a futást, annak még jobban ajánlott, hogy a reggeli vagy esti órákat válassza, a saját bioritmusának megfelelően.

Rendkívül fontos dolog a nyári edzések során a folyadékpótlás. Tíz kilométernek sem szabad úgy nekivágni, hogy nincs nálunk folyadék. Rövidebb távon még nem indokolt szénhidráttartalmú vagy izotóniás italokat inni, de legalább víz legyen nálunk, vagy olyan helyen fussunk, ahol tudjuk, hogy van lehetőség vízvételre.

Ha nem vagyunk még profi futók, de szeretnénk a teljesítményünket növelni és a fogyás is célunk, edzés közben és utána érdemes BCAA-aminosavakat fogyasztani. A diétába és nyárba is beleillő BCAA-aminosav-tartalmú itallal a folyadékpótlás mellett támogatjuk az izmainkat, és a vércukorháztartásunkat is kordában tarthatjuk.

Nem előtte, utána kell enni!

Futás előtt maximum két-három órával ajánlott enni, de éhgyomorral is neki lehet indulni az edzésnek. Sőt, ez kifejezetten ajánlott. A szervezet először így a zsírtartalékokhoz nyúl a fizikai megterhelés következtében.

Az edzés utáni étkezés mindenkinek nagyon fontos, mivel az edzést követő fél órában lehet leghatékonyabban visszatölteni a szervezetünk glikogénraktárait. Bár közvetlenül mozgás után általában nem vagyunk éhesek, figyeljünk rá, hogy ilyenkor minél gyorsabban vigyünk be az izmok regenerálódásához és építéséhez szükséges anyagokat. Erre az egyik legjobb megoldás a szénhidrátokat és fehérjét megfelelő arányban tartalmazó turmixok fogyasztása. Más a helyzet azonban, ha azért futunk, mert fogyni szeretnénk.

Ha a fogyás a cél

– Fogyókúrázóknak a szénhidrátmentes fehérjeporok fogyasztása ajánlott. A cél ilyenkor az, hogy egyre kevésbé legyen megterhelő a futás, az izomzat gyorsabban fejlődjön, a teljesítmény nőjön, a zsírpárnák viszont csökkenjenek – mondta Mező Mónika táplálékkiegészítő-szakértő.

A megfelelően időzített táp­anyagbevitel minden esetben fontos, mert ez elengedhetetlen a regenerációhoz, a fejlődéshez, és ahhoz, hogy másnap is legyen kedvünk futócipőt húzni. Lubics Szilvi tapasztalatai is ezt erősítik meg: sokkal fontosabb az edzés utáni táplálkozás, mint az edzés előtti. Egy egyórás edzést tökéletesen meg lehet csinálni éhgyomorral, és csak vízzel, nem kell hozzá semmi extra. A glikogénraktárak edzés utáni feltöltése annak az előfeltétele, hogy másnapi edzés is jól menjen. És aki kevesebbet fut, ez arra is érvényes – hangsúlyozta az ultrafutó.

KM



További hírek a Életmód kategóriából
A lényeg, hogy a koszorú tükrözze az egyéniségünket
Adventi koszorút, ajtó- és asztaldíszt készíteni sokkal könnyebb, mint azt elsőre gondolnánk. tovább »
A stressz és a kávézás jellemző az egészségteszt szerint
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Egészségteszten mérték fel az ország állapotát, amit közel [...] tovább »
Grincsfa: a titok a kötözésben rejlik
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Tavaly meghódította a világot, és az idén is rendkívül népszerű. tovább »
Minden, amit a fésűkről tudni kell és érdemes
Budapest, Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A legnagyobb különbség a haj- és körkefék, valamint a fésűk [...] tovább »
Dekoráljunk és csomagoljunk házilag!
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A saját kezűleg készített díszbe öltöztetésnek mindig van egy sajátos bája. tovább »
Erdei fülesbaglyok szinkronszámlálása
Debrecen - Korábbi évekhez hasonlóan 2018-ban is megtartják az erdei fülesbaglyok országos [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Kiütéses Aluinvent-DVTK győzelem a sereghajtó otthonában
Miskolc - A diósgyőri női kosárlabdacsapat megnyerte a 2017-es esztendő utolsó bajnokiját. tovább »
Női kézilabda-vb – A francia válogatott nyerte a döntőt
Hamburg - Franciaország válogatottja két góllal legyőzte a címvédő és Európa-bajnok norvég csapatot a [...] tovább »
Női vízilabda világliga – Megnevezte szűkített keretét Bíró Attila
Budapest - Bíró Attila, a magyar női vízilabda-válogatott szövetségi kapitánya 19-ről 13 fősre szűkítette [...] tovább »
Férfi kézilabda NB I – A Csurgó nem tudta megszorítani a Veszprémet
Budapest/Csurgó - A címvédő Veszprém tizennégy góllal nyert a Csurgó vendégeként a férfi kézilabda NB I [...] tovább »
Rövidpályás úszó Eb – Éremtáblázat
Budapest - A magyar válogatott nyolc arany-, három ezüst- és két bronzéremmel az oroszok mögött a második [...] tovább »
Rövidpályás úszó Eb – Kapás arany-, Kenderesi bronzérmes a zárónapon, második Magyarország az éremtáblázaton
Budapest/Koppenhága - Kapás Boglárka révén egy arany-, valamint Kenderesi Tamás által egy bronzérmet nyertek a [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása