Frissítve:

Mondjunk le a futásról kánikula idején?

Mondjunk le a futásról kánikula idején? © illusztráció: getty images
Nyíregyháza – A nyár ideális időszak a futásra. Aki mindennap fut, annál nincs nagy különbség sem az edzés mennyiségében, sem a minőségében a tél és a nyár között. Annak azonban, aki ilyenkor kezd ismerkedni ezzel a sporttal, néhány dologra érdemes odafigyelnie – tanácsolja Lubics Szilvia ultrafutó, többszörös Spartathlon- és Ultrabalaton-győztes.

hiba beküldése

Már reggel 5–6 órakor rövidnadrágban, trikóban kint lehet lenni, és nem megy el túl sok idő az öltözködéssel sem. De nem árt óvatosnak lenni a melegebb időben futással. – Az első néhány melegebb nap mindenkit megvisel. A meleg miatt magasabb a pulzus, az ember lassabb tempót tud futni, megérezzük a váltást. De pár nap alatt alkalmazkodik a szervezetünk – mondta Lubics Szilvia.

Igyunk sokat!

Ha valaki nem olyan versenyre készül, ahol várhatóan 35–40 fok lesz, jobb az edzéseket arra az időpontra tenni, amikor nem viseli meg a nagy meleg. Szilvi különösen ezt tanácsolja a futással csak most ismerkedőknek: aki mostanában kezdi a futást, annak még jobban ajánlott, hogy a reggeli vagy esti órákat válassza, a saját bioritmusának megfelelően.

Rendkívül fontos dolog a nyári edzések során a folyadékpótlás. Tíz kilométernek sem szabad úgy nekivágni, hogy nincs nálunk folyadék. Rövidebb távon még nem indokolt szénhidráttartalmú vagy izotóniás italokat inni, de legalább víz legyen nálunk, vagy olyan helyen fussunk, ahol tudjuk, hogy van lehetőség vízvételre.

Ha nem vagyunk még profi futók, de szeretnénk a teljesítményünket növelni és a fogyás is célunk, edzés közben és utána érdemes BCAA-aminosavakat fogyasztani. A diétába és nyárba is beleillő BCAA-aminosav-tartalmú itallal a folyadékpótlás mellett támogatjuk az izmainkat, és a vércukorháztartásunkat is kordában tarthatjuk.

Nem előtte, utána kell enni!

Futás előtt maximum két-három órával ajánlott enni, de éhgyomorral is neki lehet indulni az edzésnek. Sőt, ez kifejezetten ajánlott. A szervezet először így a zsírtartalékokhoz nyúl a fizikai megterhelés következtében.

Az edzés utáni étkezés mindenkinek nagyon fontos, mivel az edzést követő fél órában lehet leghatékonyabban visszatölteni a szervezetünk glikogénraktárait. Bár közvetlenül mozgás után általában nem vagyunk éhesek, figyeljünk rá, hogy ilyenkor minél gyorsabban vigyünk be az izmok regenerálódásához és építéséhez szükséges anyagokat. Erre az egyik legjobb megoldás a szénhidrátokat és fehérjét megfelelő arányban tartalmazó turmixok fogyasztása. Más a helyzet azonban, ha azért futunk, mert fogyni szeretnénk.

Ha a fogyás a cél

– Fogyókúrázóknak a szénhidrátmentes fehérjeporok fogyasztása ajánlott. A cél ilyenkor az, hogy egyre kevésbé legyen megterhelő a futás, az izomzat gyorsabban fejlődjön, a teljesítmény nőjön, a zsírpárnák viszont csökkenjenek – mondta Mező Mónika táplálékkiegészítő-szakértő.

A megfelelően időzített táp­anyagbevitel minden esetben fontos, mert ez elengedhetetlen a regenerációhoz, a fejlődéshez, és ahhoz, hogy másnap is legyen kedvünk futócipőt húzni. Lubics Szilvi tapasztalatai is ezt erősítik meg: sokkal fontosabb az edzés utáni táplálkozás, mint az edzés előtti. Egy egyórás edzést tökéletesen meg lehet csinálni éhgyomorral, és csak vízzel, nem kell hozzá semmi extra. A glikogénraktárak edzés utáni feltöltése annak az előfeltétele, hogy másnapi edzés is jól menjen. És aki kevesebbet fut, ez arra is érvényes – hangsúlyozta az ultrafutó.

KM



További hírek a Életmód kategóriából
Fontos, hogy vigyázzunk a szemünk fényére is!
Debrecen - A gyerekek látásáért is nagyot sokat tehetünk egy kis odafigyeléssel. tovább »
Hihetetlen tények, amik új oldalukról mutatják meg a hírességeket
Ahogy egyszer Steve Martin mondta: „a híresség olyan ismert tévé- vagy filmsztár, akiről látni, hogy napi 2 [...] tovább »
A lényeg a poháron kívül van!
Miskolc - Nem az ital a lényeg, hanem a hangulat, a látnivaló és természetesen az emberek – vallja Csanádi [...] tovább »
Egy véradás három életet menthet
Debrecen - Mindenki adhat vért, aki elmúlt 18, de még nem múlt el 65 éves, rendelkezik magyarországi lakcímmel, [...] tovább »
Mérgező is lehet a dísztök
Budapest - A tökfélék családjába tartozó fajok közül nem mindegyik ehető, a dekorációs célra szánt [...] tovább »
Napi horoszkóp – 2018. október 20.
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Tekintse meg, hogy mit jósolnak mára a csillagok! Napi horoszkóp a 12 [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Pálos Péter ezüstérmes a paraasztalitenisz-vébén
Budapest/Celje - Pálos Péter ezüstérmet szerzett a férfiak 11-es kategóriájában a szlovéniai Celjében [...] tovább »
Birkózó-vb – Ligeti Dániel vigaszágas
Budapest - A szabadfogásúak 125 kilogrammos kategóriájában szereplő Ligeti Dániel vasárnap a vigaszágon [...] tovább »
Jégkorong Kontinentális Kupa – MAC-vereség a második napon
Budapest/Renon - Második mérkőzésén vereséget szenvedett a MAC Újbuda a jégkorong Kontinentális Kupa második [...] tovább »
Nyírbátori FC – Csak a mérkőzéssel foglalkoznak a focisták
Nyírbátor - Becsületesen készültek, a folytatás nem rajtuk múlik. tovább »
Borsodban a Gyarmat, Bátorban a listavezető
Szabolcs-Szatmár-Bereg - Vakarcsék vernék a Barcikát, Türkék megállítanák a Nádudvart. tovább »
Férfi vízilabda ob I – A Szolnok tíz, a BVSC nyolc góllal nyert
Budapest - Könnyed győzelmet aratott hazai medencében mind a Szolnok, mind a BVSC az E.ON férfi vízilabda ob I [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása