Frissítve:

Mondjunk le a futásról kánikula idején?

Mondjunk le a futásról kánikula idején? © illusztráció: getty images
Nyíregyháza – A nyár ideális időszak a futásra. Aki mindennap fut, annál nincs nagy különbség sem az edzés mennyiségében, sem a minőségében a tél és a nyár között. Annak azonban, aki ilyenkor kezd ismerkedni ezzel a sporttal, néhány dologra érdemes odafigyelnie – tanácsolja Lubics Szilvia ultrafutó, többszörös Spartathlon- és Ultrabalaton-győztes.

hiba beküldése

Már reggel 5–6 órakor rövidnadrágban, trikóban kint lehet lenni, és nem megy el túl sok idő az öltözködéssel sem. De nem árt óvatosnak lenni a melegebb időben futással. – Az első néhány melegebb nap mindenkit megvisel. A meleg miatt magasabb a pulzus, az ember lassabb tempót tud futni, megérezzük a váltást. De pár nap alatt alkalmazkodik a szervezetünk – mondta Lubics Szilvia.

Igyunk sokat!

Ha valaki nem olyan versenyre készül, ahol várhatóan 35–40 fok lesz, jobb az edzéseket arra az időpontra tenni, amikor nem viseli meg a nagy meleg. Szilvi különösen ezt tanácsolja a futással csak most ismerkedőknek: aki mostanában kezdi a futást, annak még jobban ajánlott, hogy a reggeli vagy esti órákat válassza, a saját bioritmusának megfelelően.

Rendkívül fontos dolog a nyári edzések során a folyadékpótlás. Tíz kilométernek sem szabad úgy nekivágni, hogy nincs nálunk folyadék. Rövidebb távon még nem indokolt szénhidráttartalmú vagy izotóniás italokat inni, de legalább víz legyen nálunk, vagy olyan helyen fussunk, ahol tudjuk, hogy van lehetőség vízvételre.

Ha nem vagyunk még profi futók, de szeretnénk a teljesítményünket növelni és a fogyás is célunk, edzés közben és utána érdemes BCAA-aminosavakat fogyasztani. A diétába és nyárba is beleillő BCAA-aminosav-tartalmú itallal a folyadékpótlás mellett támogatjuk az izmainkat, és a vércukorháztartásunkat is kordában tarthatjuk.

Nem előtte, utána kell enni!

Futás előtt maximum két-három órával ajánlott enni, de éhgyomorral is neki lehet indulni az edzésnek. Sőt, ez kifejezetten ajánlott. A szervezet először így a zsírtartalékokhoz nyúl a fizikai megterhelés következtében.

Az edzés utáni étkezés mindenkinek nagyon fontos, mivel az edzést követő fél órában lehet leghatékonyabban visszatölteni a szervezetünk glikogénraktárait. Bár közvetlenül mozgás után általában nem vagyunk éhesek, figyeljünk rá, hogy ilyenkor minél gyorsabban vigyünk be az izmok regenerálódásához és építéséhez szükséges anyagokat. Erre az egyik legjobb megoldás a szénhidrátokat és fehérjét megfelelő arányban tartalmazó turmixok fogyasztása. Más a helyzet azonban, ha azért futunk, mert fogyni szeretnénk.

Ha a fogyás a cél

– Fogyókúrázóknak a szénhidrátmentes fehérjeporok fogyasztása ajánlott. A cél ilyenkor az, hogy egyre kevésbé legyen megterhelő a futás, az izomzat gyorsabban fejlődjön, a teljesítmény nőjön, a zsírpárnák viszont csökkenjenek – mondta Mező Mónika táplálékkiegészítő-szakértő.

A megfelelően időzített táp­anyagbevitel minden esetben fontos, mert ez elengedhetetlen a regenerációhoz, a fejlődéshez, és ahhoz, hogy másnap is legyen kedvünk futócipőt húzni. Lubics Szilvi tapasztalatai is ezt erősítik meg: sokkal fontosabb az edzés utáni táplálkozás, mint az edzés előtti. Egy egyórás edzést tökéletesen meg lehet csinálni éhgyomorral, és csak vízzel, nem kell hozzá semmi extra. A glikogénraktárak edzés utáni feltöltése annak az előfeltétele, hogy másnapi edzés is jól menjen. És aki kevesebbet fut, ez arra is érvényes – hangsúlyozta az ultrafutó.

KM



További hírek a Életmód kategóriából
Napi horoszkóp – 2019. április 25.
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Tekintse meg nálunk, hogy mit jósolnak a csillagok! Napi horoszkóp a 12 [...] tovább »
Nyelvünk is érzékel szagokat
London - Nyelvünk nemcsak ízeket érzékel, hanem szagokat is - derítették ki amerikai kutatók, akik úgy vélik, [...] tovább »
Kolbász, habzó ital, fürdőjegy és májuskosár
Debrecen - Töltsük fel a vérkészleteket! – erre kérik a véradókat a Magyar Vöröskereszt Hajdú-Bihar Megyei [...] tovább »
WHO: kétéves koruk előtt ne nézzenek semmilyen képernyőt passzívan a gyerekek
London - Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) új ajánlása szerint kétéves koruk előtt ne ültessék semmilyen [...] tovább »
Amikor a romantikának annyi: a nő hajat mosott a zuhanyzós szex közben, a pasi szimplán bekakált (18+)
Van az úgy, hogy a fékezhetetlen vágy olykor kellemet helyzetbe hozhatja az embert. tovább »
A mediterrán étrend a túlevés ellen is hatásos lehet
Washington - A mediterrán étrend a túlevés ellen is hatásos lehet egy tanulmány szerint. tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
TOTÓ-eredmények – 17/1. hét
Budapest - A TOTÓ 17. heti, első fordulós szelvényén szereplő mérkőzések eredményei. tovább »
Barcelonai tenisztorna – Kiesett a kilencedik kiemelt
Barcelona - A kilencedik helyen kiemelt kanadai Denis Shapovalov a második fordulóban búcsúzott a 2,7 millió euró [...] tovább »
Női kosárlabda NB I – Továbbra is veretlen a BEAC az alsóházban
Budapest - A BEAC Újbuda házigazdaként hat ponttal legyőzte a Vasas Akadémiát a női kosárlabda NB I alsóházi [...] tovább »
Férfi vízilabda BL – Győzelmével továbbjutott a Ferencváros
Budapest - A Ferencváros házigazdaként magabiztosan nyert a román Steaua Bucuresti ellen a férfi vízilabda [...] tovább »
Férfi kézilabda BL – Hatgólos veszprémi előny a negyeddöntőben
Flensburg - A Veszprém 28-22-re győzött a német Flensburg-Handewitt otthonában a férfi kézilabda Bajnokok Ligája [...] tovább »
DEAC: egyre távolabb a rájátszástól
Debrecen - Hazai pályán szenvedett ötpontos vereséget a DEAC kosárlabdacsapata az NBI/A középszakaszának [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása