Frissítve:

Mondjunk le a futásról kánikula idején?

Mondjunk le a futásról kánikula idején? © illusztráció: getty images
Nyíregyháza – A nyár ideális időszak a futásra. Aki mindennap fut, annál nincs nagy különbség sem az edzés mennyiségében, sem a minőségében a tél és a nyár között. Annak azonban, aki ilyenkor kezd ismerkedni ezzel a sporttal, néhány dologra érdemes odafigyelnie – tanácsolja Lubics Szilvia ultrafutó, többszörös Spartathlon- és Ultrabalaton-győztes.

hiba beküldése

Már reggel 5–6 órakor rövidnadrágban, trikóban kint lehet lenni, és nem megy el túl sok idő az öltözködéssel sem. De nem árt óvatosnak lenni a melegebb időben futással. – Az első néhány melegebb nap mindenkit megvisel. A meleg miatt magasabb a pulzus, az ember lassabb tempót tud futni, megérezzük a váltást. De pár nap alatt alkalmazkodik a szervezetünk – mondta Lubics Szilvia.

Igyunk sokat!

Ha valaki nem olyan versenyre készül, ahol várhatóan 35–40 fok lesz, jobb az edzéseket arra az időpontra tenni, amikor nem viseli meg a nagy meleg. Szilvi különösen ezt tanácsolja a futással csak most ismerkedőknek: aki mostanában kezdi a futást, annak még jobban ajánlott, hogy a reggeli vagy esti órákat válassza, a saját bioritmusának megfelelően.

Rendkívül fontos dolog a nyári edzések során a folyadékpótlás. Tíz kilométernek sem szabad úgy nekivágni, hogy nincs nálunk folyadék. Rövidebb távon még nem indokolt szénhidráttartalmú vagy izotóniás italokat inni, de legalább víz legyen nálunk, vagy olyan helyen fussunk, ahol tudjuk, hogy van lehetőség vízvételre.

Ha nem vagyunk még profi futók, de szeretnénk a teljesítményünket növelni és a fogyás is célunk, edzés közben és utána érdemes BCAA-aminosavakat fogyasztani. A diétába és nyárba is beleillő BCAA-aminosav-tartalmú itallal a folyadékpótlás mellett támogatjuk az izmainkat, és a vércukorháztartásunkat is kordában tarthatjuk.

Nem előtte, utána kell enni!

Futás előtt maximum két-három órával ajánlott enni, de éhgyomorral is neki lehet indulni az edzésnek. Sőt, ez kifejezetten ajánlott. A szervezet először így a zsírtartalékokhoz nyúl a fizikai megterhelés következtében.

Az edzés utáni étkezés mindenkinek nagyon fontos, mivel az edzést követő fél órában lehet leghatékonyabban visszatölteni a szervezetünk glikogénraktárait. Bár közvetlenül mozgás után általában nem vagyunk éhesek, figyeljünk rá, hogy ilyenkor minél gyorsabban vigyünk be az izmok regenerálódásához és építéséhez szükséges anyagokat. Erre az egyik legjobb megoldás a szénhidrátokat és fehérjét megfelelő arányban tartalmazó turmixok fogyasztása. Más a helyzet azonban, ha azért futunk, mert fogyni szeretnénk.

Ha a fogyás a cél

– Fogyókúrázóknak a szénhidrátmentes fehérjeporok fogyasztása ajánlott. A cél ilyenkor az, hogy egyre kevésbé legyen megterhelő a futás, az izomzat gyorsabban fejlődjön, a teljesítmény nőjön, a zsírpárnák viszont csökkenjenek – mondta Mező Mónika táplálékkiegészítő-szakértő.

A megfelelően időzített táp­anyagbevitel minden esetben fontos, mert ez elengedhetetlen a regenerációhoz, a fejlődéshez, és ahhoz, hogy másnap is legyen kedvünk futócipőt húzni. Lubics Szilvi tapasztalatai is ezt erősítik meg: sokkal fontosabb az edzés utáni táplálkozás, mint az edzés előtti. Egy egyórás edzést tökéletesen meg lehet csinálni éhgyomorral, és csak vízzel, nem kell hozzá semmi extra. A glikogénraktárak edzés utáni feltöltése annak az előfeltétele, hogy másnapi edzés is jól menjen. És aki kevesebbet fut, ez arra is érvényes – hangsúlyozta az ultrafutó.

KM



További hírek a Életmód kategóriából
A nap receptje: tűzdelt fácánmell gesztenyemártással
Debrecen, Hosszúpályi, Miskolc, Nyíregyháza - Ha nincs még ötlete a vasárnapi ebédhez, most adunk egy tippet. tovább »
Oscar-díj – Varázslatos kényeztetés várja a vendégeket a díjátadó utáni bálon
Los Angeles - "Varázslatos átváltozás" - ez a témája az Oscar-díjátadó ceremóniát követő kormányzói [...] tovább »
10 meglepő dolog, amit a férfiak vonzónak találnak egy nőben
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A nők azt gondolják, hogy tudják, a férfiak mit tartanak rajtuk vonzónak. Pedig [...] tovább »
17 zseniális fotó arról, mi mindent tesznek meg a kényelmünkért
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Nem is gondolná, miket ki nem találnak, hogy a kedvünkben járjanak. De most [...] tovább »
Megkezdődött Budapesten az ITU első világkonferenciája
Budapest - Pénteken Budapesten megkezdődött a Nemzetközi Triatlon Szövetség (ITU) első világkonferenciája. tovább »
Gondolná? Életmentő oka van, amiért zöld és kék színű köpenyben műtenek az orvosok
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Feltűnt már önnek, hogy a műtőben az orvosok zöld vagy kék színű köpenyt [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Labdarúgó NB I – Eredmények és tabella – 21. forduló
Budapest/Debrecen/Mezőkövesd/Miskolc - A Budapest Honvéd került az élre a labdarúgó OTP Bank Liga tabelláján, [...] tovább »
Labdarúgó NB I – Góllövőlista – 21. forduló
Budapest/Debrecen/Mezőkövesd/Miskolc - A labdarúgó OTP Bank Liga góllövőlistája. tovább »
Labdarúgó NB I – Nem volt gól az FTC-Videoton rangadón
Budapest - A címvédő Ferencváros házigazdaként gól nélküli döntetlent játszott a Videoton csapatával a [...] tovább »
DEAC: meggyőző teljesítmény a Vásárhely otthonában
Debrecen - Erődemonstrációt tartott a DEAC Kamilla Gyógyfürdő a hazai pályán a találkozóig még hibátlan [...] tovább »
Miskolcon márciusban elrajtol, Ózdon folytatódik a ralibajnokság
Miskolc, Ózd - Hét versenyből áll majd az idei szezon, amelynek az első két állomása Borsodban lesz. tovább »
Férfi vízilabda ob I – Súlyos vereséget mért a Szolnok az FTC-re
Budapest - A Szolnok fölényes, 12 gólos győzelmet aratott a Ferencváros ellen a férfi vízilabda ob I [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása