Frissítve:

Mondjunk le a futásról kánikula idején?

Mondjunk le a futásról kánikula idején? © illusztráció: getty images
Nyíregyháza – A nyár ideális időszak a futásra. Aki mindennap fut, annál nincs nagy különbség sem az edzés mennyiségében, sem a minőségében a tél és a nyár között. Annak azonban, aki ilyenkor kezd ismerkedni ezzel a sporttal, néhány dologra érdemes odafigyelnie – tanácsolja Lubics Szilvia ultrafutó, többszörös Spartathlon- és Ultrabalaton-győztes.

hiba beküldése

Már reggel 5–6 órakor rövidnadrágban, trikóban kint lehet lenni, és nem megy el túl sok idő az öltözködéssel sem. De nem árt óvatosnak lenni a melegebb időben futással. – Az első néhány melegebb nap mindenkit megvisel. A meleg miatt magasabb a pulzus, az ember lassabb tempót tud futni, megérezzük a váltást. De pár nap alatt alkalmazkodik a szervezetünk – mondta Lubics Szilvia.

Igyunk sokat!

Ha valaki nem olyan versenyre készül, ahol várhatóan 35–40 fok lesz, jobb az edzéseket arra az időpontra tenni, amikor nem viseli meg a nagy meleg. Szilvi különösen ezt tanácsolja a futással csak most ismerkedőknek: aki mostanában kezdi a futást, annak még jobban ajánlott, hogy a reggeli vagy esti órákat válassza, a saját bioritmusának megfelelően.

Rendkívül fontos dolog a nyári edzések során a folyadékpótlás. Tíz kilométernek sem szabad úgy nekivágni, hogy nincs nálunk folyadék. Rövidebb távon még nem indokolt szénhidráttartalmú vagy izotóniás italokat inni, de legalább víz legyen nálunk, vagy olyan helyen fussunk, ahol tudjuk, hogy van lehetőség vízvételre.

Ha nem vagyunk még profi futók, de szeretnénk a teljesítményünket növelni és a fogyás is célunk, edzés közben és utána érdemes BCAA-aminosavakat fogyasztani. A diétába és nyárba is beleillő BCAA-aminosav-tartalmú itallal a folyadékpótlás mellett támogatjuk az izmainkat, és a vércukorháztartásunkat is kordában tarthatjuk.

Nem előtte, utána kell enni!

Futás előtt maximum két-három órával ajánlott enni, de éhgyomorral is neki lehet indulni az edzésnek. Sőt, ez kifejezetten ajánlott. A szervezet először így a zsírtartalékokhoz nyúl a fizikai megterhelés következtében.

Az edzés utáni étkezés mindenkinek nagyon fontos, mivel az edzést követő fél órában lehet leghatékonyabban visszatölteni a szervezetünk glikogénraktárait. Bár közvetlenül mozgás után általában nem vagyunk éhesek, figyeljünk rá, hogy ilyenkor minél gyorsabban vigyünk be az izmok regenerálódásához és építéséhez szükséges anyagokat. Erre az egyik legjobb megoldás a szénhidrátokat és fehérjét megfelelő arányban tartalmazó turmixok fogyasztása. Más a helyzet azonban, ha azért futunk, mert fogyni szeretnénk.

Ha a fogyás a cél

– Fogyókúrázóknak a szénhidrátmentes fehérjeporok fogyasztása ajánlott. A cél ilyenkor az, hogy egyre kevésbé legyen megterhelő a futás, az izomzat gyorsabban fejlődjön, a teljesítmény nőjön, a zsírpárnák viszont csökkenjenek – mondta Mező Mónika táplálékkiegészítő-szakértő.

A megfelelően időzített táp­anyagbevitel minden esetben fontos, mert ez elengedhetetlen a regenerációhoz, a fejlődéshez, és ahhoz, hogy másnap is legyen kedvünk futócipőt húzni. Lubics Szilvi tapasztalatai is ezt erősítik meg: sokkal fontosabb az edzés utáni táplálkozás, mint az edzés előtti. Egy egyórás edzést tökéletesen meg lehet csinálni éhgyomorral, és csak vízzel, nem kell hozzá semmi extra. A glikogénraktárak edzés utáni feltöltése annak az előfeltétele, hogy másnapi edzés is jól menjen. És aki kevesebbet fut, ez arra is érvényes – hangsúlyozta az ultrafutó.

KM



További hírek a Életmód kategóriából
Debreceni szépség lett a Miss Balaton második udvarhölgye
Debrecen - Szombat este látványos show keretében választották meg a Miss Balaton 2017 királynőjét és [...] tovább »
Digitális evolúció a bevásárlásban
Az elmúlt bő másfél évtizedben digitális, kommunikációs és információs (r)evolúción mentünk keresztül. Az [...] tovább »
Kincs a gyereknevelésben: a humor
Budapest - A gyereknevelés rengeteg olyan pillanatot tartogat, amiben a humor megkönnyítheti szülő és gyerek életét. tovább »
Van nyár visszerekkel is!
Budapest - Mitől alakulhat ki, és mit tehetünk a visszérbetegség megelőzése és a tünetek enyhítése érdekében? tovább »
Több tejterméket kellene fogyasztaniuk a gyerekeknek
Budapest - A gyermekek táplálkozási szokásairól készített felmérést a joghurtgyártó. tovább »
Videó: Rejtett kamera buktatta le a pelenkásokat, mit csinálnak alvás helyett
Mariah és Beckham közös szobában tölti a délutáni pihenőidőt, de ezentúl biztosan elkülönítve altatják [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Hornyák Marcell az élre állt
Szabolcs-Szatmár-Bereg - Labdarúgó gólvadászlista: Az NB III-as Nyírbátori FC támadója csapata eddigi öt [...] tovább »
Hivatalos totónyeremények – 33/2. hét
Budapest - A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 33. fogadási heti, második fordulós TOTÓ és Góltotó [...] tovább »
Kalmár megszerezte első gólját a DAC-ban
Dunaszerdahely - Többek között Kalmár Zsolt góljával a DAC vasárnap 4-2-re legyőzte a vendég Zilina [...] tovább »
Masters-vb – Diop: ez volt minden idők legjobb világbajnoksága
Budapest - Mohamed Diop, a vizes sportokat tömörítő nemzetközi szövetség (FINA) Bureau masters bizottságának [...] tovább »
Eb-bronzérmet nyert a női ifjúsági kézilabda-válogatott
Budapest - A magyar női ifjúsági kézilabda-válogatott harmadik helyen zárt a szlovákiai Európa-bajnokságon, [...] tovább »
Gyémánt Liga – Baji Balázs negyedik Birminghamben
Birmingham - A világbajnoki bronzérmes Baji Balázs negyedik helyen zárt 110 méteres gátfutásban az atlétikai [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása