Frissítve:

Mondjunk le a futásról kánikula idején?

Mondjunk le a futásról kánikula idején? © illusztráció: getty images
Nyíregyháza – A nyár ideális időszak a futásra. Aki mindennap fut, annál nincs nagy különbség sem az edzés mennyiségében, sem a minőségében a tél és a nyár között. Annak azonban, aki ilyenkor kezd ismerkedni ezzel a sporttal, néhány dologra érdemes odafigyelnie – tanácsolja Lubics Szilvia ultrafutó, többszörös Spartathlon- és Ultrabalaton-győztes.

hiba beküldése

Már reggel 5–6 órakor rövidnadrágban, trikóban kint lehet lenni, és nem megy el túl sok idő az öltözködéssel sem. De nem árt óvatosnak lenni a melegebb időben futással. – Az első néhány melegebb nap mindenkit megvisel. A meleg miatt magasabb a pulzus, az ember lassabb tempót tud futni, megérezzük a váltást. De pár nap alatt alkalmazkodik a szervezetünk – mondta Lubics Szilvia.

Igyunk sokat!

Ha valaki nem olyan versenyre készül, ahol várhatóan 35–40 fok lesz, jobb az edzéseket arra az időpontra tenni, amikor nem viseli meg a nagy meleg. Szilvi különösen ezt tanácsolja a futással csak most ismerkedőknek: aki mostanában kezdi a futást, annak még jobban ajánlott, hogy a reggeli vagy esti órákat válassza, a saját bioritmusának megfelelően.

Rendkívül fontos dolog a nyári edzések során a folyadékpótlás. Tíz kilométernek sem szabad úgy nekivágni, hogy nincs nálunk folyadék. Rövidebb távon még nem indokolt szénhidráttartalmú vagy izotóniás italokat inni, de legalább víz legyen nálunk, vagy olyan helyen fussunk, ahol tudjuk, hogy van lehetőség vízvételre.

Ha nem vagyunk még profi futók, de szeretnénk a teljesítményünket növelni és a fogyás is célunk, edzés közben és utána érdemes BCAA-aminosavakat fogyasztani. A diétába és nyárba is beleillő BCAA-aminosav-tartalmú itallal a folyadékpótlás mellett támogatjuk az izmainkat, és a vércukorháztartásunkat is kordában tarthatjuk.

Nem előtte, utána kell enni!

Futás előtt maximum két-három órával ajánlott enni, de éhgyomorral is neki lehet indulni az edzésnek. Sőt, ez kifejezetten ajánlott. A szervezet először így a zsírtartalékokhoz nyúl a fizikai megterhelés következtében.

Az edzés utáni étkezés mindenkinek nagyon fontos, mivel az edzést követő fél órában lehet leghatékonyabban visszatölteni a szervezetünk glikogénraktárait. Bár közvetlenül mozgás után általában nem vagyunk éhesek, figyeljünk rá, hogy ilyenkor minél gyorsabban vigyünk be az izmok regenerálódásához és építéséhez szükséges anyagokat. Erre az egyik legjobb megoldás a szénhidrátokat és fehérjét megfelelő arányban tartalmazó turmixok fogyasztása. Más a helyzet azonban, ha azért futunk, mert fogyni szeretnénk.

Ha a fogyás a cél

– Fogyókúrázóknak a szénhidrátmentes fehérjeporok fogyasztása ajánlott. A cél ilyenkor az, hogy egyre kevésbé legyen megterhelő a futás, az izomzat gyorsabban fejlődjön, a teljesítmény nőjön, a zsírpárnák viszont csökkenjenek – mondta Mező Mónika táplálékkiegészítő-szakértő.

A megfelelően időzített táp­anyagbevitel minden esetben fontos, mert ez elengedhetetlen a regenerációhoz, a fejlődéshez, és ahhoz, hogy másnap is legyen kedvünk futócipőt húzni. Lubics Szilvi tapasztalatai is ezt erősítik meg: sokkal fontosabb az edzés utáni táplálkozás, mint az edzés előtti. Egy egyórás edzést tökéletesen meg lehet csinálni éhgyomorral, és csak vízzel, nem kell hozzá semmi extra. A glikogénraktárak edzés utáni feltöltése annak az előfeltétele, hogy másnapi edzés is jól menjen. És aki kevesebbet fut, ez arra is érvényes – hangsúlyozta az ultrafutó.

KM



További hírek a Életmód kategóriából
Kombinált gáztűzhely, amivel kedvünkre főzhetünk a nyáron
Lakásfelújítás alkalmával gyakran esik a választás a kombinált gáztűzhely jelentette előnyökre. A szabadon [...] tovább »
Videó: Nekünk ő Miss Charity! Ismét büszkévé tett minket a nádudvari szépség
Budapest, Debrecen, Nádudvar - Bár nem ő lett Magyarország Szépe, Örvendi Cintia így is túlteljesített a [...] tovább »
Fotók: Debrecenben is szeretnék, ha elszállna a drogprobléma
Debrecen - Egész hónapban a drogfogyasztás elleni küzdelemre próbálják felhívni a figyelmet. tovább »
Fáradékonyság, fejfájás vagy valami más?
Debrecen - A hét közepére már megérkezik az igazi kánikula, ennek kapcsán arra voltunk kíváncsiak, mennyire [...] tovább »
Pszichiáter: hosszú távon súlyos betegségeket okozhat az alvászavar
Budapest - A több hónapon át tartó alvászavar súlyos betegségekhez vezethet, például depresszióhoz vagy 2-es [...] tovább »
Videó: A férfi, aki a csupasz kézzel pecázás nagymestere
USA - Hatalmas hal akadt annak a férfinek a karjára, aki minden eszköz nélkül, csupán egy csalihallal indult [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
“Volt egyszer egy stadion…” kiállítás Miskolcon
Miskolc - A Múzeumok Éjszakáján nyílt meg Volt egyszer egy stadion címmel a diósgyőri sportpályák [...] tovább »
Debreceni siker strandfociban és teniszben
Debrecen - A DEAC strandlabdarúgói Siófokon harcolták ki a bajnoki részvételt, a 33. Lexus Országos Orvos [...] tovább »
Betonkemény erőpróbán túl a debreceni hallgatók
Debrecen - Összesítésben a második helyet szerezte meg a Debreceni Egyetem Műszaki Kar Építőmérnöki [...] tovább »
Az ibrányiak volt edzője történelmi siker részese lehetett
Sepsiszentgyörgy - Nagy Sándor aktív szerepet vállalt abban, hogy a Sepsiszentgyörgy a román élvonalban szerepelhet. tovább »
Mindent vitt a DEAC-os
Debrecen - Szentes-Bíró Tamás szerint az arany­csatában gyakorlatilag tökéletes játékot produkáltak. tovább »
Mento Kupa díjugrató verseny Miskolcon
Miskolc - Díjugrató lovasversenyt rendeztek Miskolcon, a Lovagi Tornák Terén, az elmúlt hétvégén. tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása