Frissítve:

Látványosan kereket oldó gumisok

Leszkoven Gábor is javasolja a gumicserét Leszkoven Gábor is javasolja a gumicserét - © Fotó: Ladányi Tóth Lajos
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Csaknem másfél millió autós cserélteti le a nyári gumiját a jobban tapadó és sűrűbben lamellázott télire.

hiba beküldése


A novemberi hideg egyre több autóst ösztökél az abroncsok cseréjére. Becslések szerint ezekben a hetekben közel másfél millió autós cserélteti le a nyári gumiját a jobban tapadó és sűrűbben lamellázott télire.

Fokozott a kockázat

Új téli abroncs vásárlására akkor van szükség, ha az abroncs profilmélysége 4 mm alá csökkent, vagy már futott 3–4 szezont és az anyaga elöregedett. A szezonra az abroncsgyártók is felkészültek. A Bridgestone adatai szerint a magyar autótulajdonosok jellemzően 4, de akár 5 téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli gumit, amellyel akár 50 ezer kilométert is megtesznek. Erre a futásteljesítményre átlagosan legalább egy defekt esik. A defekt télen fokozott kockázatot jelent, hiszen ilyenkor már délután 4 órakor sötétedik, a statisztikák szerint pedig a defektek 23 százaléka sötétedés után következik be. Ráadásul minden második esetben lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon.

Az autósok körében közismert, ha a napi átlaghőmérséklet 7°C alá csökken, akkor a nyári abroncsokat télire kell cserélni. A biztonságos téli közlekedés szempontjából ugyanakkor nem az átlaghőmérséklet, hanem a gumik alapanyag-keveréke és a profilmélység játszik kiemelt szerepet.

A téli autógumi lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat és jobban tapadnak, de ezeket is cserélni szükséges, ha a profilmélység 4 mm alá csökken. Ilyenkor ugyanis az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat, illetve a hókását a kerék alól, jelentősen veszít tapadóképességéből, a gépjármű pedig nehezebben irányítható.

„A téli abroncsok közlekedésbiztonsági előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában, pedig élete során minden vezető átlagosan 6 defektet kap” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személygépjármű-abroncs üzletág vezetője. „A Bridgestone éppen ezért kibővítette DriveGuard technológiájának alkalmazását és defekttűrő változatban is kínálja legnépszerűbb téli és négyévszakos abroncsait” – tette hozzá a szakember.

Fontos a körültekintés

A Europcar Autókölcsönző csokorba szedte az aktuális teendőket. Az első a gumik ellenőrzése. Miután felszereltük a téli gumikat, győződjünk meg róla, hogy a barázdák mélysége megfelelő és a futómintázat nem kopott el. Ez azért fontos, hogy a havas és sáros úton jobb tapadással haladjon a járművünk, és ne csak csússzon az abroncs, ezáltal irányíthatatlanná téve az autót. Szintén nélkülözhetetlen, hogy megmérjük a gumiabroncs nyomását is. Fontos az ablaktörlőlapát-kontroll is: a tél különösen durva hatással van a törlőlapátokra, mert a hideg a gumit törékennyé teszi, a havat és a jeget pedig sokkal nehezebb letörölni, mint az esővizet. Fontos, hogy az ablakmosó folyadéktartályba téli folyadékot tegyünk, hiszen a normál ablakmosó folyadék alacsony hőmérsékleten megfagy és használhatatlanná válik akkor, amikor a leginkább szükségünk lenne rá, hogy jobban lássunk.

A harmadik feladat az akkumulátorhoz és a csatlakozókhoz kapcsolódik: a hideg motort nehezebb elindítani, és az akkumulátorok sem olyan erősek télen. Mivel a hőmérséklet csak november végén csökken drasztikusan, így előfordulhat, hogy a motor nehezen, vagy egyáltalán nem akar beindulni egy különösen hideg reggelen.

Fontos az is, hogy ne csak az ablakokról söpörjük le a havat, hanem a motorháztetőről, a csomagtartóról és a tetőről is. A fennmaradt hó és jég veszélyt és károkat okozhat a többi közlekedőnek egy-egy nagyobb fékezésnél, betörve a szélvédőket vagy az ablakokat.

Az ötödik teendő a látni és látszani-elvhez kötődik: sok autós nem tudja, hogy a ködlámpát mikor kell bekapcsolni és mikor használja indokolatlanul, így lényeges, hogy ezt is megemlítsük. Az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását. A hátsó ködlámpa pedig, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelen­létét.

Végül a hatodik a kiegészített felszereltség: ebben az időszakban érdemes olyan kellemetlen szituációkra is felkészülni, mint például hogy az út mellett lerobban az autónk, hótorlasz miatt az autópályán ragadunk hosszabb időre vagy hatalmas jégpáncél keletkezik a szélvédőnkön.

ÉKN


Szubjektív

Olyan ez az időszak a gumisoknál, mint a virágárusoknál az anyák napja, vagy a kürtőskalácsosoknál az adventi forgatag. Ég a kezük alatt a munka. Átvedlik lábbelijüket a kocsik azért, hogy adandó alkalommal hatékonyabban fékezzenek, majd jobban tapadjanak az utakon. Nem elég a barázdák mélységére ügyelni, lényeges, hogy mekkora a nyomás a gumiabroncsban. Ne csak megszokásból cseréltessünk, tüzetesen át kell vizsgáltatni a gumit. Ez a való világ: itt a tél, a lét a tét.

– Ladányi Tóth Lajos –


Gumiszerelés a szervizben
Debrecen - A biztonságos közlekedés érdekében fontos, hogy az évszaknak megfelelő kiegészítőkkel lássuk el autóinkat! A csapadékos, hidegebb idő beköszöntével jelentősen romolhatnak a látási- és útviszonyok, ezért kiemelten fontos az évszaknak megfelelő gumiabroncs használata. A téli gumik f...

Nagyüzem van a gumisoknál
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Mielőtt megvásárolnánk a szimpatikus téli abroncsot, érdemes kikérnünk egy szakértő véleményét. Az abroncskereskedések szervizeiben sok gondos autós keresi fel országszerte a szerelőállásokat. Ebben az időszakban fokozottan ügyeljünk autónk műszaki állapotára, his...



További hírek a Autó - Motor kategóriából
Maximálisan ki fogjuk szolgálni a közönséget!
Beszélgetés Farkas Kálmán JG-2 Racing Team csapatvezetőjével a hétvégi Mecsek rali előtt. tovább »
Szeretnénk felszabadultan versenyezni!
Kronome Ákossal is számítani kell az ide Mecsek Ralin. Pásztor Tamás lesz ismét a jobb1-ben a Skodában. tovább »
Bronzos siker Greinbachban
Interjú Ifj. Nedecki Lászlóval az ausztriai Euroaszfalt Rallycross Bajnoki futam után, ahol az előkelő harmadik [...] tovább »
Szeretnénk célba érni!
A hétvégén, egy salakprológot és tizenöt gyorsot magába foglaló Steelvent Ózd Rally ralin vesz részt Kronome [...] tovább »
Nem titok, nyerni szeretnénk!
A hétvégén, egy városi prológot és kilenc gyorsot magába foglaló M6LOG Salgó Rallye2 verseny vár a JG-2 Racing [...] tovább »
Csomós Mixi: A Barum Rallye után jöhet az Ózd-Salgó
Csomós Mixi és Nagy Attila idén már másodjára tette tiszteletét Csehországban, de ezúttal az ERC versenyzőivel [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Kiskorától szívja magába a benzingőzt az ifjú motoros
Balmazújváros - Már ennyi idő után is szép eredmények vannak Varga Tibi háta mögött, de a sikernek ára is van. tovább »
Hajrágóllal győzött a Nyírgyulaj
Nyírgyulaj - Egy hónap után újra bajnoki mérkőzésen lépett pályára a futsal NB I.-ben szereplő Nyírgyulaj, [...] tovább »
Férfi kézilabda BL – Az EHF vizsgálatot indított a szegedi tömegjelenet miatt
Bécs - Az Európai Kézilabda Szövetség (EHF) vizsgálatot indított a vasárnapi Szeged-Vardar Szkopje férfi [...] tovább »
Valkusz Rómában, Piros Kazahsztánban nyert
Budapest, Róma, Simkent - Valkusz Máté a római, Piros Zsombor pedig a kazahsztáni salakpályás [...] tovább »
Júniusban rendezik az első Nemzeti Futóversenyt
Budapest - Június 8-án Budapesten rendezik meg első alkalommal a Nemzeti Futóversenyt, amelynek célja, hogy [...] tovább »
Megkezdte nyári felkészülését az Eb-házigazda női röplabda-válogatott
Budapest - Hétfőn Budaörsön megkezdte felkészülését a magyar női röplabda-válogatott a május végén [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása