Frissítve:

Fónagy: a kormány célja a vasúti közlekedés további fejlesztése

Vasúti személyszállítás Magyarországon (2001-2012) Vasúti személyszállítás Magyarországon (2001-2012) - © Grafika: MTI
Budapest, 2013. július 12., péntek (MTI) – A kormány célja a vasúti közlekedés színvonalának további fejlesztése, az utazási körülmények javítása, ami még több embert késztethet arra, hogy az autó helyett a vasutat válassza – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára pénteken Budapesten, a 63. Vasutasnap tisztavató ünnepségén.

hiba beküldése

Fónagy János hangsúlyozta: sok évtized lemaradását nem lehet 2-3 év alatt behozni, de a változtatást már elkezdte a kormány az utóbbi években. Törvény született a közösségi közlekedésről, a szervezeti változások mellett sikerült a MÁV adósságát mérsékelni, összhang van fő közösségi közlekedési ágak, a vasút és a távolsági buszközlekedés között, és a vasutasságnak világos jövőképe van – sorolta.

Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója az ünnepségen felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti tisztképzés idén 125 éves, a frissen végzettek a magyar vasút jövőjének letéteményesei. Megerősítette, a vasúttársaság is elkötelezett az utasok egyre magasabb színvonalú kiszolgálásában.

Fónagy János elmondta: idén több mint 300 tisztet avattak, csaknem dupláját a tavalyinak, ez is bizonyítja, hogy a vasút megítélése, az azzal szemben támasztott társadalmi és gazdasági igények, valamint a vasutasságnak saját magába vetett hite sokat változott.

Az áruszállítási teljesítmények megoszlása Magyarországon, 2012 Grafika: MTI ©

Az elmúlt évtizedekben számos alkalommal vitatkoztak azon, van-e a vasútnak jövője; sokan mondták, hogy ez egy meghaladott intézmény, azonban a MÁV 2013-as működése, a tisztek avatása is bizonyítja, hogy a vasútnak az egész világon és Magyarországon is volt, van és lesz jövője – mondta.

Fónagy János kifejtette: a kormány számára a vasút nem egy vállalat, hanem a magyar gazdaság és társadalom egyik legfontosabb tartóeleme, biztosítja az állampolgárok mobilitását, összetartja az országot, biztosítja a hazai ipar működését, és a tranzitforgalmat.

Mivel a jövő a közösségi közlekedésé, amelynek alappillére a vasút, az elmúlt három évben elkezdődött és folyamatban van a MÁV szervezeti átalakítása – hívta fel a figyelmet. Emlékeztetett arra, hogy 2002 és 2010 között “több mint 100 részre verték szét” a korábban egységes magyar vasutat.

A 2010 óta zajló struktúraváltás eredményei már érzékelhetők: a vasúttársaság úgy volt képes adósságállományát 55 milliárd forinttal csökkenteni, hogy nem voltak megszorítások, csoportos létszámleépítés, sőt a fejlesztések révén még több vasúti kocsi újul meg, és az utaslétszám az elmúlt két-három évben ha szerényen is, de elkezdett növekedni.

Fónagy János szerint az előző kormányok közlekedéssel kapcsolatos rossz döntései ártottak a vasútnak, erre példaként említette a teherszállítási üzletág “elhibázott” eladását.

Mint mondta, a Fidesz-KDNP-kormánynak deklarált célja volt az első pillanattól, hogy megerősítse a vasutas hivatás társadalmi megbecsülését és perspektívát teremtsen az ágazat minden résztvevőjének. Fónagy János hangsúlyozta, a kabinet határozott lépéseket tett és kiszámítható jövőt ígért az ágazatban dolgozóknak. Magyarországon ma naponta mintegy 3100-3300 vasúti szerelvény indul el, több millió ember választja utazáshoz a vasutat.

Felidézte, hogy amikor 2002-ben közlekedési miniszterként átadta a MÁV-ot, akkor a magyar vasútnak 27-28 milliárd forint banki adóssága volt, ami nem kevés, de 2010-ben 330 milliárd forint adóssággal kapta vissza a kormány, emellett 2002-ben még volt teher- és személyszállítás is, 2010-re a vasút szétforgácsolódott, az irányítás szétesett, a vasutasság elbizonytalanodott, a gazdálkodás áttekinthetetlenné vált.

Fónagy János kifejtette: az európai uniós forrásokból 2011-ig 635 milliárd forint irányult a közösségi közlekedést fejlesztő projektekbe. A 2014-2020-as pénzügyi időszakot megelőzően a kormány kidolgozza a Nemzeti Közlekedési Stratégiát, amely kijelöli a következő időszak feladatait. A dokumentum brüsszeli elfogadását követően, tehát már 2014 elejétől megnyílhatnak az újabb uniós források – hangsúlyozta.

A MÁV szervezeti újjáépítése és az áttekinthető gazdálkodás kialakítása jó úton halad: a 100 körüli gazdasági egység csaknem a felére csökkent – mondta az államtitkár, kiemelve: bízik abban, hogy belátható idő belül a magyar teherszállító vasút is megkezdheti működését.

Dávid Ilona elmondta: a vasút napjainkban újra népszerű, és a MÁV is tapasztalja, hogy a kormány a vasút mellett áll. A MÁV élni szeretne ezzel a támogató attitűddel, és számos lépést tettek azért, hogy ez a bizalom megmaradjon. Kiemelte: a MÁV először ért el pozitív üzemi eredményt tavaly évtizedek óta, és csoportszinten is jól teljesített, ami a költséghatékonyságnak, a folyamatszervezési és szolgáltatásfejlesztési lépéseknek köszönhető. Emellett jelentős szerepe volt a szerződés szerinti, állami finanszírozásnak is – mondta Dávid Ilona.

Hozzáfűzte: a 2015-ig szóló pályaműködtetési szerződés kiszámíthatóságot biztosít a MÁV számára, és folyik a cégcsoporton belüli párhuzamosságok felszámolása, költséghatékony technológiai fejlesztések zajlanak, valamint a korábban külső vállalkozók által végzett munkák a vállalatcsoporton belülre kerülnek.

– MTI –



További hírek a Magyarország kategóriából
Főügyészség: jogosan léptek fel az ellenzéki képviselők ellen az MTVA fegyveres őrei
Budapest - A Központi Nyomozó Főügyészség vizsgálata szerint jogosan léptek fel az MTVA őrei azok ellen az [...] tovább »
Eltávolíthatóak a felesleges sarjak
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A fattyúvesszőket is most vághatjuk ki, és a díszcserjékkel is akad tennivaló. tovább »
Seuso-kincs, 1989, antik Perzsia – Kihirdették a Nemzeti Múzeum idei programját
Budapest - Egész éves programsorozattal emlékezik 1989-re idén a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM), ahol jelentősen [...] tovább »
Videó: Íme a 10 legnépszerűbb mobiljáték, ami nem hiányozhat a telefonodról!
Felkészültél rá, hogy elraboljuk nagyon sok szabadidődet? Akkor elő a mobilt, és már mutatjuk is, mit kéne [...] tovább »
A kórházban meghalt az M3-ason történt baleset egyik sérültje
Miskolc - A kórházban meghalt az M3-as autópálya Borsod-Abaúj-Zemplén megyei szakaszán hétfőn kora reggel [...] tovább »
Más csillagok koronakidobódásait vizsgálták magyar kutatók
Budapest - A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont (CSFK) Konkoly-Thege [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Kisvárda Master Good SE – Milosevics is hosszabbított
Kisvárda - Újabb játékossal egyezett meg a Kisváda Master Good SE NB I.-es kézilabdacsapata. tovább »
Bostonban indul az IAAF fedettpályás sorozata
Budapest - Hat állomásból áll idén a Nemzetközi Atlétikai Szövetség (IAAF) fedettpályás versenysorozata, [...] tovább »
Kowáék megvernék a Lokit
Debrecen - Jótékonysági tornán csap össze a DVSC Legends, az Ultras Debrecen és a Kowalsky meg a Vega Debrecenben. tovább »
Magyar válogatott ütőt igazolt az 1. MCM-Diamant női röplabdacsapata
Budapest/Kaposvár - Válogatott szélsőütővel erősítette meg keretét az 1. MCM-Diamant Kaposvári Egyetem NB I-es [...] tovább »
KPMG: teltházas a Bayern München, közösségi médiában a Barcelona vezet
Budapest - A KPMG könyvvizsgáló cég elemzése szerint a legnagyobb európai labdarúgóligák bajnokai közül [...] tovább »
Kék Cápák – Az eddigi legfontosabb siker
Nyíregyháza - A nyíregyháziak kiváló utolsó tizenöt percet produkáltak. tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása