Frissítve:

Fónagy: a kormány célja a vasúti közlekedés további fejlesztése

Vasúti személyszállítás Magyarországon (2001-2012) Vasúti személyszállítás Magyarországon (2001-2012) - © Grafika: MTI
Budapest, 2013. július 12., péntek (MTI) – A kormány célja a vasúti közlekedés színvonalának további fejlesztése, az utazási körülmények javítása, ami még több embert késztethet arra, hogy az autó helyett a vasutat válassza – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára pénteken Budapesten, a 63. Vasutasnap tisztavató ünnepségén.

hiba beküldése

Fónagy János hangsúlyozta: sok évtized lemaradását nem lehet 2-3 év alatt behozni, de a változtatást már elkezdte a kormány az utóbbi években. Törvény született a közösségi közlekedésről, a szervezeti változások mellett sikerült a MÁV adósságát mérsékelni, összhang van fő közösségi közlekedési ágak, a vasút és a távolsági buszközlekedés között, és a vasutasságnak világos jövőképe van – sorolta.

Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója az ünnepségen felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti tisztképzés idén 125 éves, a frissen végzettek a magyar vasút jövőjének letéteményesei. Megerősítette, a vasúttársaság is elkötelezett az utasok egyre magasabb színvonalú kiszolgálásában.

Fónagy János elmondta: idén több mint 300 tisztet avattak, csaknem dupláját a tavalyinak, ez is bizonyítja, hogy a vasút megítélése, az azzal szemben támasztott társadalmi és gazdasági igények, valamint a vasutasságnak saját magába vetett hite sokat változott.

Az áruszállítási teljesítmények megoszlása Magyarországon, 2012 Grafika: MTI ©

Az elmúlt évtizedekben számos alkalommal vitatkoztak azon, van-e a vasútnak jövője; sokan mondták, hogy ez egy meghaladott intézmény, azonban a MÁV 2013-as működése, a tisztek avatása is bizonyítja, hogy a vasútnak az egész világon és Magyarországon is volt, van és lesz jövője – mondta.

Fónagy János kifejtette: a kormány számára a vasút nem egy vállalat, hanem a magyar gazdaság és társadalom egyik legfontosabb tartóeleme, biztosítja az állampolgárok mobilitását, összetartja az országot, biztosítja a hazai ipar működését, és a tranzitforgalmat.

Mivel a jövő a közösségi közlekedésé, amelynek alappillére a vasút, az elmúlt három évben elkezdődött és folyamatban van a MÁV szervezeti átalakítása – hívta fel a figyelmet. Emlékeztetett arra, hogy 2002 és 2010 között “több mint 100 részre verték szét” a korábban egységes magyar vasutat.

A 2010 óta zajló struktúraváltás eredményei már érzékelhetők: a vasúttársaság úgy volt képes adósságállományát 55 milliárd forinttal csökkenteni, hogy nem voltak megszorítások, csoportos létszámleépítés, sőt a fejlesztések révén még több vasúti kocsi újul meg, és az utaslétszám az elmúlt két-három évben ha szerényen is, de elkezdett növekedni.

Fónagy János szerint az előző kormányok közlekedéssel kapcsolatos rossz döntései ártottak a vasútnak, erre példaként említette a teherszállítási üzletág “elhibázott” eladását.

Mint mondta, a Fidesz-KDNP-kormánynak deklarált célja volt az első pillanattól, hogy megerősítse a vasutas hivatás társadalmi megbecsülését és perspektívát teremtsen az ágazat minden résztvevőjének. Fónagy János hangsúlyozta, a kabinet határozott lépéseket tett és kiszámítható jövőt ígért az ágazatban dolgozóknak. Magyarországon ma naponta mintegy 3100-3300 vasúti szerelvény indul el, több millió ember választja utazáshoz a vasutat.

Felidézte, hogy amikor 2002-ben közlekedési miniszterként átadta a MÁV-ot, akkor a magyar vasútnak 27-28 milliárd forint banki adóssága volt, ami nem kevés, de 2010-ben 330 milliárd forint adóssággal kapta vissza a kormány, emellett 2002-ben még volt teher- és személyszállítás is, 2010-re a vasút szétforgácsolódott, az irányítás szétesett, a vasutasság elbizonytalanodott, a gazdálkodás áttekinthetetlenné vált.

Fónagy János kifejtette: az európai uniós forrásokból 2011-ig 635 milliárd forint irányult a közösségi közlekedést fejlesztő projektekbe. A 2014-2020-as pénzügyi időszakot megelőzően a kormány kidolgozza a Nemzeti Közlekedési Stratégiát, amely kijelöli a következő időszak feladatait. A dokumentum brüsszeli elfogadását követően, tehát már 2014 elejétől megnyílhatnak az újabb uniós források – hangsúlyozta.

A MÁV szervezeti újjáépítése és az áttekinthető gazdálkodás kialakítása jó úton halad: a 100 körüli gazdasági egység csaknem a felére csökkent – mondta az államtitkár, kiemelve: bízik abban, hogy belátható idő belül a magyar teherszállító vasút is megkezdheti működését.

Dávid Ilona elmondta: a vasút napjainkban újra népszerű, és a MÁV is tapasztalja, hogy a kormány a vasút mellett áll. A MÁV élni szeretne ezzel a támogató attitűddel, és számos lépést tettek azért, hogy ez a bizalom megmaradjon. Kiemelte: a MÁV először ért el pozitív üzemi eredményt tavaly évtizedek óta, és csoportszinten is jól teljesített, ami a költséghatékonyságnak, a folyamatszervezési és szolgáltatásfejlesztési lépéseknek köszönhető. Emellett jelentős szerepe volt a szerződés szerinti, állami finanszírozásnak is – mondta Dávid Ilona.

Hozzáfűzte: a 2015-ig szóló pályaműködtetési szerződés kiszámíthatóságot biztosít a MÁV számára, és folyik a cégcsoporton belüli párhuzamosságok felszámolása, költséghatékony technológiai fejlesztések zajlanak, valamint a korábban külső vállalkozók által végzett munkák a vállalatcsoporton belülre kerülnek.

– MTI –



További hírek a Magyarország kategóriából
Prostituáltakat futtató szegedi férfi ellen indult eljárás
Szeged - Prostituáltakat futtató szegedi férfi ellen indult eljárás, a bíróság ügyészi indítványra [...] tovább »
Kétnapos izraeli hivatalos látogatásra utazik szerdán Orbán Viktor
Budapest - Orbán Viktor miniszterelnök szerda délután hivatalos látogatásra Izraelbe utazik, ahol Benjamin [...] tovább »
Otthon Centrum: július végétől indul az egyetemisták rohama az albérletekért
Budapest - Július 25-én, a felvételi ponthatárok kihirdetésével elindul az egyetemisták és főiskolások rohama [...] tovább »
OGY – Törvényjavaslat a Btk. veronai buszbalesettel összefüggő módosításáról
Budapest - A büntető törvénykönyv (Btk.) módosítását célozza az a hétfőn benyújtott törvényjavaslat, mely [...] tovább »
Birkózó-vb – Varga János: látványos birkózásra van szükség
Budapest - Varga János számára az idei év az ünneplés jegyében telik: a kötöttfogású birkózó 50 évvel [...] tovább »
Négymilliárdos pályázat Pest megyei kerékpárutak építésére
Budapest - Négymilliárd forint keretösszeggel pályázati felhívás jelent meg kerékpárutak [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Peter Hyballa váltja Marco Rossit a DAC kispadján
Budapest - Peter Hyballa lesz a magyar labdarúgó-válogatott szövetségi kapitányává kinevezett Marco Rossi [...] tovább »
Nyilvános lesz a Millennium Masters felkészülő edzése
Budapest - A nagy érdeklődésre való tekintettel július 30-án közönségtalálkozóval egybekötött nyilvános [...] tovább »
Vízilabda Eb – A Camp Nou szomszédságában magyarok látták vendégül a magyarokat
Barcelona - Kovács Barnabás, Barcelona magyarországi főkonzulja meghívásának eleget téve hétfő este [...] tovább »
Két arannyal és egy bronzzal nyitott a magyar csapat az uszonyosúszó-vb-n
Budapest/Belgrád - Két arany- és egy bronzéremmel kezdtek a magyar válogatott tagjai a Belgrádban zajló [...] tovább »
Világbajnok magyar lányok: szív és akarat diadala
Debrecen - A csoportkör után hitték el, hogy meglehet a végső győzelem. tovább »
Kajak-kenu pótválogató – Kozákék ismét legyőzték Csipeséket
Szolnok - A Kárász Anna, Kozák Danuta páros a hétfői, szolnoki világbajnoki pótválogatón is legyőzte [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása