Frissítve:

Fejlesztésekkel, összefogással segíti az Airbus a környezetvédelmi célok elérését

Toulouse, 2015. május 22., péntek (MTI) – Csúcstechnológián alapuló fejlesztésekkel, a légiipar több szereplőjének összefogásával segíti a szektor szereplőit az Airbus abban, hogy elérjék a 2050-re kitűzött szén-dioxid-csökkentési célt.

A légügyi szektor korábban azt a célt tűzte ki maga elé, hogy évente 1,5 százalékkal javítja az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát, 2020-tól nem növeli a szén-dioxid-kibocsátást és 2050-re a 2005-ös szint felére mérsékli azt.

Charles Champion, az Airbus ügyvezető alelnöke egy Toulouse-ban tartott háttérbeszélgetésen azt mondta, annak ellenére döntöttek a radikális csökkentés mellett, hogy a világ szén-dioxid-kibocsátásának 2 százalékát adja a légiipar. A célok elérése érdekében az európai repülőgépgyártó évente 2 milliárd eurót költ kutatás-fejlesztési programokra, ebből olyan új technológiákat tudnak kifejleszteni, amelyek a repülőgépek hatékonyságát javítják.

Ezek között említette a korábban bevezetett úgynevezett sharkleteket, amelyek a szárnyak végén javítják az áramlást és csökkentik a fogyasztást, illetve az új hajtóműveket, amelyek kevesebb kerozinnal üzemeltethetők. A közeljövőben a kabinok átrendezésével több utast tudnak majd gépeik szállítani, ezzel az egy székre eső üzemeltetési költség is csökkenni fog.

A jövő technológiái közül Charles Champion kiemelte a 3D-nyomtatást, amelynek alkalmazásával akár 50 százalékkal is csökkenthető az alkatrészek súlya. A futóművekbe a tervek szerint egy elektromos rendszert építenének, amely a gép kiegészítő erőforrásáról szerzett energiával gurítaná a gépeket a repülőtereken, így a hajtóműveket csak az indulás előtt kellene beindítani. Számításaik szerint ez 4 százalékkal csökkentheti a fogyasztást, a szén-dioxid-kibocsátást pedig 50-75 százalékkal tudják mérsékelni a repülés ezen fázisában.

Az Airbus tervbe vette egy olyan hajtómű kifejlesztését, amelyen két lapátsor lenne, amelyek egymással ellentétesen forognak. Bár ezzel 20 százalékkal csökkenne a fogyasztás, a hangszennyezés jelentősen emelkedne, mivel a lapátokat nem burkolják le.
A kibocsátás csökkentésében az Airbus szerint a technológia mellett a légiforgalmi irányítóknak is szerepük van, mivel ők képesek olyan útvonalakat, eljárásokat bevezetni a légi közlekedésben, amelyek rövidebb utakat, gazdaságosabb üzemelést biztosítanak.

Eileen Van den Tweel, a holland KLM fejlesztési menedzsere előadásában a bioüzemanyag használatáról azt mondta, eddig mintegy húsz járatot teljesítettek egy Airbus A330-assal bioüzemanyagot használva, számításaik szerint 1-5 százalékkal tudták csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Kérdésre válaszolva hangsúlyozta, azért használják ezt a fajta üzemanyagot, mert a légiiparban jelenleg nincs más alternatívája a kerozinnak, illetve a robbanómotoros meghajtásnak.

– MTI –


hiba beküldése



További hírek a Nagyvilág kategóriából
5 optikai illúzió az 1800-as évekből, amelyeken percekig törheti a fejét
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Képes az illusztrációk mögé látni? A következő fejtörők egy amerikai [...] tovább »
Meg tudja nevezni a 15 országot a vaktérképek alapján?
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Mennyire mozog otthonosan a földrajz világában? Megmutatjuk az országok [...] tovább »
Tállai András: a napokban indul a támogató eljárás mintegy másfél ezer Amerikából jövedelmet szerző adózónál
Budapest - A Nemzeti Adó- és Vámhivatal az amerikai társhatóságtól kapott pénzintézeti számlainformációkat [...] tovább »
Videó: Váratlan meglepetés, titokban tért haza évek óta nem látott anyjához egy fiú
India - Egy fiatal indiai fiú már két éve volt Kanadában, azóta pedig nem látogatott haza szüleihez. Egy nap [...] tovább »
Berlinale – Enyedi Ildikó alkotása nyerte a legjobb filmnek járó Arany Medvét
Berlin - Enyedi Ildikó Testről és lélekről című alkotása nyerte a legjobb filmnek járó Arany Medve díjat a [...] tovább »
Tudósok szerint Zélandia lehetne a nyolcadik kontinens
London - Új-zélandi tudósok szerint Zélandia lehet a nyolcadik kontinens: igaz, hogy területe szinte teljesen a [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
DVTK tartalék: A cél még mindig a bennmaradás
Miskolc - Tartalékcsapat ellen kezdi a tavaszi szezont az NB III-as diósgyőri tartalék. tovább »
Akik feladták, már nincsenek Cigándon
Cigánd - Vasárnap elkezdi a tavaszi szezont a Cigánd SE NB II-es labdarúgó­csapata. tovább »
Aki minden évben visszavonul, mégis ott van a versenyeken
Debrecen - A legkorosabb még aktív bokszbíró, Lakatos András a ringet belülről, kívülről körbejárta [...] tovább »
Nulla pontot ért DEAC-nak a kiváló kezdés
Debrecen - A DEAC együttese sokáig taktikusan játszva útját állta a rutinosabb bajnokesélyes HTE rohamainak a [...] tovább »
KBSC: Úgy nézik, mintha most kezdődne
Kazincbarcika - Az első helyről vág neki a tavasznak a Kazincbarcikai SC NB III-as labdarúgócsapata. tovább »
Olimpia 2024 – Tarlós: akik meggondolták magukat, felmondták a nemzeti egységet
Budapest - Tarlós István szerint azok az ellenzéki politikusok, akik hirtelen meggondolták magukat a 2024-es [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása