Frissítve:

Ciprus, a csodák szigete

A Szerelem hídja A Szerelem hídja - © Fotó: a szerző
Nyíregyháza – Istenek és istennők nyomát keresve napfürdőztünk a zöld szigeten.

hiba beküldése

Miért is nem voltam eddig Cipruson? Ezen gondolkodtam, amikor a Ciprusi Turisztikai Minisztérium, a Ciprusi Magyar Nagykövetség és a Wizz Air közös sajtóútjára készültem, öt nap elteltével pedig a válasz is megszületett: azért nem voltam, mert nem tudtam, hogy ennyi csodát rejt. Most márt tudom, és ezért hálás vagyok azoknak, akik ehhez hozzájárultak: Vikinek, Reninek, Evelinnek, Tamásnak és Layának, na meg Zsuzsának, aki 1985 óta él a szigeten, és aki minden szegletéről tud érdekeset és érdekesen mesélni.

Március végétől Debrecenből is indul Wizz Air-járat Lárnakába, így annak, aki az ország keleti részéből utazik a szigetre, már nem kell a fővárosig mennie – elég csak a Hajdú megyei városig eljutni, hogy szerdán vagy vasárnap felszálljon a reggel hatkor induló gépre. A legolcsóbb jegy 6 ezer forint, de persze vehetünk extra szolgáltatásokat is, amelyek közül a gyorsabb beszállást és egy extra fedélzeti poggyászt biztosító Wizz Priority minden nyaralónak hasznos lehet. Nekünk is az volt, röpke 2 és fél óra után pedig már landoltunk is, és fülig érő mosollyal konstatáltuk, hogy meleg van. Meleg, a napnak pedig komoly az ereje – olyannyira, hogy egy délután elég volt a leégéshez.

Bicajjal a tengerparton

Egy szuper tengerparti kávézóban pihentük ki az út fáradalmait, majd Limassolban ebédeltünk (akkor még nem tudtuk, hogy az út végére nemcsak a bőröndünk lesz nehezebb pár kilóval, de mi is…), és jöhetett egy laza, tíz kilométeres biciklitúra. A város egy alig több mint 20 kilométeres keskeny „csík” a parton, amelynek nagyon jól kiépített kerékpárútja van. Mi is biciklire pattantunk – a bérlés egyszerű, telefonon is megoldható –, és előbb a parkokkal, játszóterekkel, bárokkal tarkított tengerparton tekertünk, majd bemerészkedtünk a belvárosba, ahol kellett néhány kilométer, mire kezdtük megszokni, hogy itt bizony bal oldali a közlekedés.

Galibát okozó turisták

A helyiek sokszor csak mosolyognak, rosszabb esetben pedig bosszankodnak az autót bérlő turisták miatt, akik nehezen szokják meg a balra tarts szabályt, nem kevés galibát és balesetet okozva. A bérautók rendszáma éppen ezért eltér az országosan használttól: piros alapon fekete, így ha a helyiek ilyet látnak, már tudják, hogy minden eshetőségre fel kell készülniük. A bérlés a főszezonban 40–50 euró egy napra, sok helyen a bankkártya mellé hitelkártyát is kérnek, de ennél is fontosabb, hogy a török részre nem ajánlatos átmenni velük. (1974-ben Törökország, tartva attól, hogy a szigetet Görögországhoz csatolják, megszállta Ciprus északi részét, a helyzet pedig azóta is fennáll.)

A bicajozás után Kurionba mentünk, ahol egy egykori elöljáró háza mellett az ókori görög színház az igazi szenzáció. A földrengések mostohán bántak az építménnyel, de a múlt század közepén rábukkantak a maradványaira, a restaurált színházban pedig a meleg nyári estéken manapság is tartanak előadásokat. Estére érkeztünk a 6000 éve lakott Páfoszba, ami 2017-ben Európa Kulturális Fővárosa volt, és ahol a szállásunktól a legtapasztaltabb utazóknak is leesett az álluk. Időnként az újságíró is kifogy a jelzőkből – a szállodánkat látva éppen ez történt.

Másnap délelőtt mozaikokat néztünk a Dionüszosz-házban – a legfiatalabbak is minimum 1900 évesek –, cicák kíséretében elballagtunk a közeli világítótoronyhoz, ettünk egy isteni sajttortát, majd jeeptúrára indultunk – mit sem sejtve a közeljövőről. A sofőrünk, George inkognitóban biztosan raliversenyző, aki a ciprusi–magyar barátság jegyében elvitt bennünket egy narancsültetvényre, ahol megszabadítottunk néhány fát a gyümölcsétől, majd rálépett a gázra. Úttalan utakon száguldoztunk, Evelin meg is jegyezte, hogy a repülőgépen ettől sokkal kevésbé veszélyes helyzetekben is be kell kapcsolnunk a biztonsági öveinket, időnként pedig megálltunk egy pillanatra, hogy George az ablakon kihajolva szedjen nekünk fűszernövényeket. Kaptunk rozmaringot, kakukkfüvet és egy sor olyat, amiről még egyikünk sem hallott – mondtuk is, hogy ha még egy kecskét is elütnénk, helyben meg is oldhatnánk a vacsorát. Hatalmas élmény volt, aki ott jár, semmiképpen ne hagyja ki!

A harmadik reggelen a Troódosz-hegység felé vettük az irányt, nem kihagyva Aphrodité szülőhelyét, ahol a turisták többet nézik a földet, mint a vizet: tele van a part szív alakú kövekkel, mindenki azokat keresi. Mi megtaláltuk, így indultunk a Tsiakkas borgazdaságba, ahol végigkóstoltuk a kínálatot – a commandaria hasonlít a tokaji aszúhoz –, majd egy édességmanufaktúra következett, ahol olyan helyi specialitások vártak bennünket, mint amilyen a mártogatós technológiával, kézzel készült mustkolbász. A remek ebéd után egy rózsamanufaktúrát látogattunk meg, és itt sem úsztuk meg ital nélkül: a rózsalikőr nem lett a kedvencünk, de a krémeket azonnal megszerettük.

Gekkókkal a labirintusban

Lárnakában elámultunk a pálmafasétányon, megnéztük az 1129 éves Szent Lázár-templomot, Avgorouban pedig a Cyherbia botanikus kertben sétáltunk – mire kiértünk a mókás labirintusból, egészen megszoktuk a méretes gekkók társaságát. Útban a kikötőben lévő ebédelőhelyünkhöz, gyönyörű fotókat csináltunk a Szerelem hídjáról, és miután végigettük a szokásosnak mondható hétfogásos menüt, Ayia Napán egy kolostort is megnéztünk, majd belegázoltunk a tengerbe.

Egy tavernában vacsoráztunk, és mire az utolsó fogást is kihozták, szomorúan konstatáltuk, hogy véget ért a túra, reggel indulnunk kell haza. Boldog ciprusiakat hagytunk a szigeten: annak örültek, hogy 1908 óta most esett a legtöbb eső, így olyan zöld volt a sziget, amilyennek még soha nem láthatták. Nekünk viszont nem volt összehasonlítási alapunk, így nem mondhatunk mást: gyönyörű. Olyan hely, amit mindenkinek látnia kell(ene).

Száraz Ancsa

Nyíregyháza - Nem úsztuk meg pluszkilók nélkül a ciprusi túrát, de ezt talán egyikünk sem bánta. Már az első ebédünknél sejthettük volna, hogy az ötnapos ciprusi sajtótúrát nem ússzuk meg pluszkilók nélkül, de a limassoli kikötő éttermében az ételek helyett a tenger elképesztő színeivel foglalkoztu...

További hírek a Utazás kategóriából
Jelentősen nőttek a SZÉP-kártya feltöltések az első negyedévben
Budapest - Jelentősen nőtt a SZÉP-kártyákra érkezett juttatások értéke idén az első negyedévben a [...] tovább »
Családi programokkal, sétahajózással kezdődik az idegenforgalmi idény a Gemencben
Szekszárd - Családi programokkal, az erdei vasúton nosztalgia szerelvénnyel és sétahajózással kezdődik május [...] tovább »
Egy igazi kozmopolita nagyváros, minden korosztálynak
Lisszabon - Portugália fővárosa a turistákat mágnesként vonzza, gazdag kultúrája és látnivalói egyaránt [...] tovább »
Rákóczi Szövetség: utazási lehetőség a nemzeti összetartozás napján
Budapest - A június 4-i nemzeti összetartozás napja alkalmából utazási lehetőséget hirdet Kárpát-medencei [...] tovább »
Udmurtia: ahol múlt és jelen találkozik
Udmurtia - Hagyományos népviselet, gazdagon díszített ablakkeretek és persze a perepecs. tovább »
Videó: Látogatás a három ország határán fekvő tónál
Debrecen - Közép-Európa egyik hamisítatlan természeti csodája a Boden-tó; a most következő kisfilm [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Kiskorától szívja magába a benzingőzt az ifjú motoros
Balmazújváros - Már ennyi idő után is szép eredmények vannak Varga Tibi háta mögött, de a sikernek ára is van. tovább »
Hajrágóllal győzött a Nyírgyulaj
Nyírgyulaj - Egy hónap után újra bajnoki mérkőzésen lépett pályára a futsal NB I.-ben szereplő Nyírgyulaj, [...] tovább »
Férfi kézilabda BL – Az EHF vizsgálatot indított a szegedi tömegjelenet miatt
Bécs - Az Európai Kézilabda Szövetség (EHF) vizsgálatot indított a vasárnapi Szeged-Vardar Szkopje férfi [...] tovább »
Valkusz Rómában, Piros Kazahsztánban nyert
Budapest, Róma, Simkent - Valkusz Máté a római, Piros Zsombor pedig a kazahsztáni salakpályás [...] tovább »
Júniusban rendezik az első Nemzeti Futóversenyt
Budapest - Június 8-án Budapesten rendezik meg első alkalommal a Nemzeti Futóversenyt, amelynek célja, hogy [...] tovább »
Megkezdte nyári felkészülését az Eb-házigazda női röplabda-válogatott
Budapest - Hétfőn Budaörsön megkezdte felkészülését a magyar női röplabda-válogatott a május végén [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2

Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:

Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.