Frissítve:

Amikor jelzi a gumi, hogy cserélni kell

Havasi Gusztáv, az ópályi polgárőr-egyesület vezetője a pályázaton elnyert új abroncsokkal Havasi Gusztáv, az ópályi polgárőr-egyesület vezetője a pályázaton elnyert új abroncsokkal
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Egy jól beállított, jó minőségű, rendszeresen karbantartott abroncsgarnitúra meghálálja a törődést.

hiba beküldése


Ha kigyullad az olajszintet jelző lámpa, amennyiben indításkor fura hangja van a motornak, vagy ha nem ég a helyzetjelző, egyértelmű, hogy szervizbe, szerelőhöz kell indulnunk. De mi a helyzet a gumikkal? Elég védelmet nyújt az abroncs a terepen? Ugyan hamarosan félretehetjük a téli gumikat, azonban nagyobb út előtt érdemes rászánni néhány percet, hogy ellenőrizzük: a felszerelés óta nem változott-e sokat az állapotuk. A Hankook szakértői segítettek áttekinteni, mire figyeljünk indulás előtt és vezetés során, hogy biztonságos abroncsokkal járjunk.

Életek múlhatnak rajta

Lerágott csontnak tűnhet, de a legfontosabb tényező az abroncs teljesítménye szempontjából a légnyomás. Ha ez nem jó, gyakorlatilag semmi sem jó. Tapadás, terhelhetőség, kanyarstabilitás-vesztés, hogy csak az alapokat említsük. Nem játék, életek múlhatnak rajta! Ezért is kötelező már az új járműveken a keréknyomásszenzor. Minden esetben a járműgyártó által megadott légnyomásértéket tekintsük mérvadónak, melyet abroncsméret, tengely és terhelés függvényében adnak meg. A légnyomást mindig az abroncsok hideg állapotában állítsuk be kalibrált mérőórával, és 2-3 hetente ellenőrizzük. Fontos filléres apróság még a szelepsapka, ami védi a szeleptűt a szennyeződéstől, és megakadályozza a nem kívánt légvesztést.

Különösen téli, csúszós felületeken fontos, hogy a gumiabroncsok kopását időben észleljük. Ezt bármelyik gumis ellenőrizheti nekünk egy profilmélységmérővel, de akár mi magunk is kontrollálhatjuk a gumiabroncs csatornáiban található kopásjelzők segítségével. Az optimális biztonság és teljesítmény eléréséért a nyári gumiabroncsokat akkor javasolt cserélni, ha a futófelületi mintamélység 2-3 mm mélység alá kopik. Ugyanis az aquaplaning (vízen felúszás) veszélye az abroncs kopásával folyamatosan növekszik. A törvényben meghatározott minimális profilmélység 1,6 mm. Téli abroncsok esetén javasolt a minimum 4 mm profilmélység, mivel a lamellák megfelelő működése így biztosított. Ennek ellenőrzését a gyártók a téli abroncsoknál külön kopásjelzőkkel segítik. Ha már ellenőriztük a gumikat, hasonlítsuk össze az egyes abroncsok kopását. Nem kell milliméterre egyeznie, ám ha valamelyik abroncs érzékelhetően elhasználtabb, vagy féloldalas kopást mutat, mindenképp ellenőriztessük szakemberrel a futómű-beállításokat. Az egyenletes elhasználódás érdekében javasolt még az abroncsok forgatása is, amit a járműgyártók általában 7–10 ezer kilométerenként javasolnak. A jármű használati útmutatójában ellenőrizheti a gyártó javaslatát.

Szezonális átszerelés

Amennyiben a futófelületen vagy az oldalfalon sérülést, repedést, vágást, dudort, vagy egyéb elváltozást találunk, mindenképp javasolt szakember bevonása. A sérülések ugyanis elérhetik a karkaszt (az abroncs vázát), ami a szerkezetbe jutó víz okozta korrózió miatt életveszélyessé is válhat. Amennyiben látható elváltozás van bármelyik abroncson, azonnal keressünk fel egy gumiszervizt!

Új abroncsok felszerelésénél természetes, azonban szezonális átszerelésnél is mindenképp javasolt az abroncsok centrírozása. Ez megszünteti a kerékpánt-gumiabroncs egységének kiegyensúlyozatlanságát, így biztosítja a sima futást. Érdemes vezetés közben is figyelni a jelekre: a szokatlan vibrálást, rázkódást például okozhatják a kiegyensúlyozatlan abroncsok is. Egy jól beállított, jó minőségű, rendszeresen karbantartott abroncs­garnitúra meghálálja a törődést – hosszú élettartammal, és biztonságos autózással. Ami pedig még a pénztárcánkat is kíméli – az üzemanyag-takarékos (alacsony gördülési ellenállású) abroncsokkal az autó fogyasztását is csökkenthetjük.

KM


Vajon hány éves a gumi?

A gumiabroncsok lassan ugyan, de öregszenek. Természetesen megfelelő tárolás mellett az új abroncs több év után is megőrzi eredeti tulajdonságait. Két évszámot érdemes megjegyezni. Új abroncs esetén 6 évnél öregebb abroncsot már ne szereltessünk fel! A használatban lévő abroncsok esetén pedig a gyártástól számított 10 év után mindenképp javasolt a csere – függetlenül a maradvány-profilmélységtől. Az abroncs gyártási idejét a DOT-szám utolsó négy számjegye jelöli. Pl: 0817 = 2017 nyolcadik hetében készült.



További hírek a Autó - Motor kategóriából
Maximálisan ki fogjuk szolgálni a közönséget!
Beszélgetés Farkas Kálmán JG-2 Racing Team csapatvezetőjével a hétvégi Mecsek rali előtt. tovább »
Szeretnénk felszabadultan versenyezni!
Kronome Ákossal is számítani kell az ide Mecsek Ralin. Pásztor Tamás lesz ismét a jobb1-ben a Skodában. tovább »
Bronzos siker Greinbachban
Interjú Ifj. Nedecki Lászlóval az ausztriai Euroaszfalt Rallycross Bajnoki futam után, ahol az előkelő harmadik [...] tovább »
Szeretnénk célba érni!
A hétvégén, egy salakprológot és tizenöt gyorsot magába foglaló Steelvent Ózd Rally ralin vesz részt Kronome [...] tovább »
Nem titok, nyerni szeretnénk!
A hétvégén, egy városi prológot és kilenc gyorsot magába foglaló M6LOG Salgó Rallye2 verseny vár a JG-2 Racing [...] tovább »
Csomós Mixi: A Barum Rallye után jöhet az Ózd-Salgó
Csomós Mixi és Nagy Attila idén már másodjára tette tiszteletét Csehországban, de ezúttal az ERC versenyzőivel [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Kiskorától szívja magába a benzingőzt az ifjú motoros
Balmazújváros - Már ennyi idő után is szép eredmények vannak Varga Tibi háta mögött, de a sikernek ára is van. tovább »
Hajrágóllal győzött a Nyírgyulaj
Nyírgyulaj - Egy hónap után újra bajnoki mérkőzésen lépett pályára a futsal NB I.-ben szereplő Nyírgyulaj, [...] tovább »
Férfi kézilabda BL – Az EHF vizsgálatot indított a szegedi tömegjelenet miatt
Bécs - Az Európai Kézilabda Szövetség (EHF) vizsgálatot indított a vasárnapi Szeged-Vardar Szkopje férfi [...] tovább »
Valkusz Rómában, Piros Kazahsztánban nyert
Budapest, Róma, Simkent - Valkusz Máté a római, Piros Zsombor pedig a kazahsztáni salakpályás [...] tovább »
Júniusban rendezik az első Nemzeti Futóversenyt
Budapest - Június 8-án Budapesten rendezik meg első alkalommal a Nemzeti Futóversenyt, amelynek célja, hogy [...] tovább »
Megkezdte nyári felkészülését az Eb-házigazda női röplabda-válogatott
Budapest - Hétfőn Budaörsön megkezdte felkészülését a magyar női röplabda-válogatott a május végén [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása