Frissítve:

A hajóroncsok károsítják a víz alatti ökológiai rendszereket

London, 2013. június 11., kedd (MTI) – A hajók számára a Dél-kínai-, a Földközi- és az Északi-tenger vizei a legveszélyesebbek egy új tanulmány szerint, amely arra is felhívja a figyelmet, hogy az erősödő forgalom és a szaporodó hajóroncsok már riasztó mértékben károsítják az ökológiailag roppant fontos víz alatti térségeket.

hiba beküldése

A szerzők úgy vélik, hogy a jelenség egyre fenyegetőbb problémát jelent, már csak azért is, mert a tengereken közlekedő hajók száma a következő 20-30 évben megkétszereződhet.

A Természetvédelmi Világalap (WWF) megbízásából készült tanulmány szerint az óceánok habjait szelő hajók száma az utóbbi tizenöt évben 85 ezerről 105 ezerre növekedett. Jóllehet a hajókat érő balesetek száma mindent összevetve csökkent, sok közülük a környezetvédelmi szempontból kiemelt térségekben következett be. A Dél-kínai-tengeren és az Indiai-óceán keleti részében 239 hajó süllyedt el 1999 óta. Ebben a régióban húzódik a Föld legváltozatosabb tengeri élővilágát rejtő Korall-háromszög: az 5,4 millió négyzetkilométeres területen az ismert korallépítő fajok háromnegyede megtalálható.

“Ez az első számú baleseti zóna, ami az ott közlekedő alkalmi teherhajók, kiöregedett, rozoga vízi járművek és idegen ország zászlaja alatt úszó hajók magas számával függ össze” – idézte a BBC News hírszolgálat Simon Walmsleyt, a WWF szakértőjét.

Hasonlóképpen balesetveszélyes körzetnek számít a Földközi-tenger keleti fele, a Fekete-tenger, az Északi-tenger és a Brit-szigetek körüli vizek.

A tengereken elsüllyedt vízi járművek 40 százaléka teherhajó, egynegyede halászbárka. A tragédiák több mint felében a hajók viharokban vesznek oda, illetve léket kapnak vagy kettétörnek.

A tanulmány szerzőinek megítélése szerint nemcsak a vízi járművek flottájának a bővülése okoz gondokat a következő években, hanem az is, hogy a hajók környezetvédelmi szempontból egyre kockázatosabb útvonalakon közlekednek. Utaltak arra, hogy új kikötők épülnek az Ausztráliába irányuló szénszállítmányok indítására, illetve fogadására, ami jelentősen megnövelheti a Nagy-korallzátony közelében lebonyolódó forgalmat.

“Úgy látjuk, hogy a világ néhány pontján túlságosan is nagy kockázatot jelent a hajózás – fejtette ki a WWF-szakértő. – Például ha az Északi-sarkvidéken kapna léket egy olajszállító, nem lenne módszerünk arra, hogy a kiszivárgott olajat összegyűjtsük a jég alól. A legnagyobb tőkehalállomány a Barents-tengerben él, ha ott történne baleset, az olajszennyezés miatt évtizedekre megsemmisülnének az életfeltételeik.”

A kutatók megemlítették azt is, hogy a klímaváltozásokat felvázoló modellek a tengeri viharok számának és intenzitásának az emelkedését jósolják, ami szintén kihathat a hajózás biztonságosságára. Utóbbival nem értett egyet egy volt hajóskapitány, aki ma biztosítási szakértő. “A mai hajókat úgy építik, hogy ellen tudjanak állni a természet erőinek” – érvelt Rahul Khanna.

A szakértők abban viszont egységes álláspontot képviselnek, hogy a technológiai fejlődés és a kiképzési feltételek javulása ellenére továbbra is az emberi tényező a legnagyobb kockázati elem, különösen manapság, amikor a gazdasági kihívások még nagyobb erőfeszítéseket igényelnek, és a versenykövetelmények a hajók legénységének kiszipolyozásához vezethetnek. A tanulmány szerzői ezért szigorúbb rendszabályokat sürgetnek, beleértve az idegen ország zászlaja alatt közlekedő vagy szabadhajózást űző teherhajók kordába szorítását.

(http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-22806362)

– MTI –



További hírek a Állatvilág kategóriából
A kis őzikék imádják a kecsketejet Mályiban
Mályi - A Mályi Madármentő Állomáson jelenleg két fiatal bak fejlődik és erősödik. tovább »
Tacskók randevúja a Tisza-parton
Dombrád - Bécsből is érkezett kutya a szabolcs-szatmár-beregi tacskótalálkozóra. tovább »
Miért nem főzhetjük pontyból a halászlét?
Miskolc - Komoly feladatra vállalkozunk, ha élő halat vásárolnánk Miskolcon. tovább »
360 fokos videó: Tizenkét kis gólya a Mályi Madármentők védelmében
Mályi, Miskolc - A Mályi Madármentő Állomás egész évben a bajbajutott állatok menedéke - nem csupán [...] tovább »
Az amerikai nemzeti parkokban ugyanolyan szennyezett a levegő, mint a nagyvárosokban
Washington - Az Egyesült Államok nemzeti parkjaiban ugyanolyan magas a levegő ózonszennyezettsége, mint az ország [...] tovább »
Műtét után már talpon a hortobágyi gólya
Hortobágy - Szerencsétlen sérülést szenvedett, de már sokkal jobban van. tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Együtt sportoltak látók és nem látók Miskolcon
Miskolc - A vak ember nem sötétséget lát, hanem a semmit. Ez a 120 százalékos vakság. tovább »
Junior műúszó-vb – Döntőbe jutott a magyar szabadkombinációs csapat
Budapest - Bejutott a délutáni döntőbe a magyar szabadkombinációs csapat a budapesti junior [...] tovább »
Vízilabda Eb – Bíró Attila: támadásban kell még javulnia a női válogatottnak
Barcelona - Bíró Attila szövetségi kapitány szerint elsősorban a támadójátékban kell javulnia a címvédő [...] tovább »
Junior világbajnok lett a szumós Végh Richárd
Budapest - Aranyérmet nyert a juniorok 85 kilogrammos kategóriájában Végh Richárd a tajvani szumó-világbajnokságon. tovább »
Öttusa Eb – Mojszejev vezetőedzőként küzd az érmekért
Székesfehérvár - Hol a pálya széléről biztatja az orosz versenyzőket, hol velük együtt fut bemelegítéskor [...] tovább »
Vívó-vb – A negyeddöntőig jutott Szász-Kovács, Szatmári és Szilágyi
Budapest/Vuhszi - A negyeddöntőig szépen menetelt, ott viszont vereséget szenvedett a magyar válogatott három [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása