Frissítve:

A hajóroncsok károsítják a víz alatti ökológiai rendszereket

London, 2013. június 11., kedd (MTI) – A hajók számára a Dél-kínai-, a Földközi- és az Északi-tenger vizei a legveszélyesebbek egy új tanulmány szerint, amely arra is felhívja a figyelmet, hogy az erősödő forgalom és a szaporodó hajóroncsok már riasztó mértékben károsítják az ökológiailag roppant fontos víz alatti térségeket.

hiba beküldése

A szerzők úgy vélik, hogy a jelenség egyre fenyegetőbb problémát jelent, már csak azért is, mert a tengereken közlekedő hajók száma a következő 20-30 évben megkétszereződhet.

A Természetvédelmi Világalap (WWF) megbízásából készült tanulmány szerint az óceánok habjait szelő hajók száma az utóbbi tizenöt évben 85 ezerről 105 ezerre növekedett. Jóllehet a hajókat érő balesetek száma mindent összevetve csökkent, sok közülük a környezetvédelmi szempontból kiemelt térségekben következett be. A Dél-kínai-tengeren és az Indiai-óceán keleti részében 239 hajó süllyedt el 1999 óta. Ebben a régióban húzódik a Föld legváltozatosabb tengeri élővilágát rejtő Korall-háromszög: az 5,4 millió négyzetkilométeres területen az ismert korallépítő fajok háromnegyede megtalálható.

“Ez az első számú baleseti zóna, ami az ott közlekedő alkalmi teherhajók, kiöregedett, rozoga vízi járművek és idegen ország zászlaja alatt úszó hajók magas számával függ össze” – idézte a BBC News hírszolgálat Simon Walmsleyt, a WWF szakértőjét.

Hasonlóképpen balesetveszélyes körzetnek számít a Földközi-tenger keleti fele, a Fekete-tenger, az Északi-tenger és a Brit-szigetek körüli vizek.

A tengereken elsüllyedt vízi járművek 40 százaléka teherhajó, egynegyede halászbárka. A tragédiák több mint felében a hajók viharokban vesznek oda, illetve léket kapnak vagy kettétörnek.

A tanulmány szerzőinek megítélése szerint nemcsak a vízi járművek flottájának a bővülése okoz gondokat a következő években, hanem az is, hogy a hajók környezetvédelmi szempontból egyre kockázatosabb útvonalakon közlekednek. Utaltak arra, hogy új kikötők épülnek az Ausztráliába irányuló szénszállítmányok indítására, illetve fogadására, ami jelentősen megnövelheti a Nagy-korallzátony közelében lebonyolódó forgalmat.

“Úgy látjuk, hogy a világ néhány pontján túlságosan is nagy kockázatot jelent a hajózás – fejtette ki a WWF-szakértő. – Például ha az Északi-sarkvidéken kapna léket egy olajszállító, nem lenne módszerünk arra, hogy a kiszivárgott olajat összegyűjtsük a jég alól. A legnagyobb tőkehalállomány a Barents-tengerben él, ha ott történne baleset, az olajszennyezés miatt évtizedekre megsemmisülnének az életfeltételeik.”

A kutatók megemlítették azt is, hogy a klímaváltozásokat felvázoló modellek a tengeri viharok számának és intenzitásának az emelkedését jósolják, ami szintén kihathat a hajózás biztonságosságára. Utóbbival nem értett egyet egy volt hajóskapitány, aki ma biztosítási szakértő. “A mai hajókat úgy építik, hogy ellen tudjanak állni a természet erőinek” – érvelt Rahul Khanna.

A szakértők abban viszont egységes álláspontot képviselnek, hogy a technológiai fejlődés és a kiképzési feltételek javulása ellenére továbbra is az emberi tényező a legnagyobb kockázati elem, különösen manapság, amikor a gazdasági kihívások még nagyobb erőfeszítéseket igényelnek, és a versenykövetelmények a hajók legénységének kiszipolyozásához vezethetnek. A tanulmány szerzői ezért szigorúbb rendszabályokat sürgetnek, beleértve az idegen ország zászlaja alatt közlekedő vagy szabadhajózást űző teherhajók kordába szorítását.

(http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-22806362)

– MTI –



További hírek a Állatvilág kategóriából
A növényevőnek tartott dinoszauruszok olykor állatokat is ettek
London - A késő kréta korban élt hadrosauridák, más néven kacsacsőrű dinoszauruszok ürülékkövületei [...] tovább »
Lelőtték Queensland egyik legnagyobb, 5,2 méter hosszú krokodilját
Sydney - Lelőtték Queensland egyik legnagyobb, 5,2 méter hosszú hím bordás krokodilját - írta a The Guardian [...] tovább »
Hortobágyon kapott műlábat a sérült hattyú
Hortobágy - A madárra súlyos sérülésekkel találtak rá augusztus végén, csak így tudtak rajta segíteni. tovább »
A természet és egymás barátai
Ibrány - Felébred Csipkerózsika-­álmából az ibrányi természetvédelmi egyesület. tovább »
Átfogó járványvédelmi vizsgálat indul a baromfitartóknál
Budapest - Átfogó és egységes járványvédelmi vizsgálatot indít a Baromfi Termék Tanács (BTT) [...] tovább »
Nem tudott ellenállni a hal a tigrismogyorónak
Nyíregyháza, Kálmánháza - A Kálmánházán élő Szalanics Alexandra számára a horgászat nemcsak egy [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Szárnyalnak a sajóbábonyiak
Miskolc, Sajóbábony - A megyei I. osztályú pontvadászatot százszázalékos teljesítménnyel az SVSE gárdája vezeti. tovább »
Kettesfogathajtó-vb – Hölle Martin és a magyar csapat vezet a díjhajtás után
Budapest/Lipica - Egyéniben Hölle Martin áll az élen, csapatban a magyarok vezetnek a díjhajtás után a [...] tovább »
Innen már nehéz lesz
Nyíregyháza - Az azerbajdzsáni szervezők nem álltak a helyzet magaslatán, a női röplabda Európa-bajnokság [...] tovább »
Női röplabda Eb – Parádés nyitómérkőzés, egy órát csúszik az azeri-magyar
Baku - Kiváló mérkőzéssel és kis híján bombameglepetéssel indult Azerbajdzsánban a női röplabda [...] tovább »
Vb-selejtezők – Bernd Storck tizenkét légióst hívott meg
Budapest - Bernd Storck szövetségi kapitány tizenkét légióst hívott meg a magyar labdarúgó-válogatottba, amely [...] tovább »
Kosárlabda – Az Alba Fehérvár szeretné megvédeni bajnoki címét
Székesfehérvár - Az Alba Fehérvár férfi kosárlabdacsapata megvédené címét a jövő héten rajtoló [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása