Frissítve:

A hajóroncsok károsítják a víz alatti ökológiai rendszereket

London, 2013. június 11., kedd (MTI) – A hajók számára a Dél-kínai-, a Földközi- és az Északi-tenger vizei a legveszélyesebbek egy új tanulmány szerint, amely arra is felhívja a figyelmet, hogy az erősödő forgalom és a szaporodó hajóroncsok már riasztó mértékben károsítják az ökológiailag roppant fontos víz alatti térségeket.

hiba beküldése

A szerzők úgy vélik, hogy a jelenség egyre fenyegetőbb problémát jelent, már csak azért is, mert a tengereken közlekedő hajók száma a következő 20-30 évben megkétszereződhet.

A Természetvédelmi Világalap (WWF) megbízásából készült tanulmány szerint az óceánok habjait szelő hajók száma az utóbbi tizenöt évben 85 ezerről 105 ezerre növekedett. Jóllehet a hajókat érő balesetek száma mindent összevetve csökkent, sok közülük a környezetvédelmi szempontból kiemelt térségekben következett be. A Dél-kínai-tengeren és az Indiai-óceán keleti részében 239 hajó süllyedt el 1999 óta. Ebben a régióban húzódik a Föld legváltozatosabb tengeri élővilágát rejtő Korall-háromszög: az 5,4 millió négyzetkilométeres területen az ismert korallépítő fajok háromnegyede megtalálható.

“Ez az első számú baleseti zóna, ami az ott közlekedő alkalmi teherhajók, kiöregedett, rozoga vízi járművek és idegen ország zászlaja alatt úszó hajók magas számával függ össze” – idézte a BBC News hírszolgálat Simon Walmsleyt, a WWF szakértőjét.

Hasonlóképpen balesetveszélyes körzetnek számít a Földközi-tenger keleti fele, a Fekete-tenger, az Északi-tenger és a Brit-szigetek körüli vizek.

A tengereken elsüllyedt vízi járművek 40 százaléka teherhajó, egynegyede halászbárka. A tragédiák több mint felében a hajók viharokban vesznek oda, illetve léket kapnak vagy kettétörnek.

A tanulmány szerzőinek megítélése szerint nemcsak a vízi járművek flottájának a bővülése okoz gondokat a következő években, hanem az is, hogy a hajók környezetvédelmi szempontból egyre kockázatosabb útvonalakon közlekednek. Utaltak arra, hogy új kikötők épülnek az Ausztráliába irányuló szénszállítmányok indítására, illetve fogadására, ami jelentősen megnövelheti a Nagy-korallzátony közelében lebonyolódó forgalmat.

“Úgy látjuk, hogy a világ néhány pontján túlságosan is nagy kockázatot jelent a hajózás – fejtette ki a WWF-szakértő. – Például ha az Északi-sarkvidéken kapna léket egy olajszállító, nem lenne módszerünk arra, hogy a kiszivárgott olajat összegyűjtsük a jég alól. A legnagyobb tőkehalállomány a Barents-tengerben él, ha ott történne baleset, az olajszennyezés miatt évtizedekre megsemmisülnének az életfeltételeik.”

A kutatók megemlítették azt is, hogy a klímaváltozásokat felvázoló modellek a tengeri viharok számának és intenzitásának az emelkedését jósolják, ami szintén kihathat a hajózás biztonságosságára. Utóbbival nem értett egyet egy volt hajóskapitány, aki ma biztosítási szakértő. “A mai hajókat úgy építik, hogy ellen tudjanak állni a természet erőinek” – érvelt Rahul Khanna.

A szakértők abban viszont egységes álláspontot képviselnek, hogy a technológiai fejlődés és a kiképzési feltételek javulása ellenére továbbra is az emberi tényező a legnagyobb kockázati elem, különösen manapság, amikor a gazdasági kihívások még nagyobb erőfeszítéseket igényelnek, és a versenykövetelmények a hajók legénységének kiszipolyozásához vezethetnek. A tanulmány szerzői ezért szigorúbb rendszabályokat sürgetnek, beleértve az idegen ország zászlaja alatt közlekedő vagy szabadhajózást űző teherhajók kordába szorítását.

(http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-22806362)

– MTI –



További hírek a Állatvilág kategóriából
360 fokos videót forgattunk a víz alatt! Így haraptak a nyíregyházi cápák!
Nyíregyháza - Az állatpark ócenáriumának félmillió liter tengervizet tartalmazó medencéje több cápafajnak is [...] tovább »
Átmeneti időjárás
Miskolc – Van még hó, de az időjárás tavaszias – a Miskolci Állatkert és Kultúrpark tigrise nem csinál nagy [...] tovább »
19 fotó, ami megmutatja, a macskáknak furcsa a logikája
A macskák körülbelül életük 70 százalékát alvással töltik. Az idejük többi részében pedig más [...] tovább »
Fotók: Téli fióka az állatkertben
Debrecen - Két tenyérben kényelmesen elfér a debreceni állatkert kis pingvinje, aki e napokban különösen otthon [...] tovább »
Sokan szeretnék Hubát
Miskolc – Nyugdíjas éveihez keresnek családot a 11 éves kutyának. tovább »
Hihetetlen videó: Íme a világ legnagyobb fehér cápája – A búvárok meg úgy úszkáltak vele, mintha csak egy cuki delfin lenne
Hawaii - A Deep Blue névre keresztelt cápa a legnagyobb fehér cápa, amit kamerák valaha megörökítettek. [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Jégkorong Erste Liga – A Ferencváros zárja élen az alapszakaszt
Budapest - A Ferencváros zárja élen az alapszakaszt a jégkorong Erste Ligában, miután utolsó mérkőzésén [...] tovább »
Debrecenben is gyulaji vereség
Nyírgyulaj - Nem sikerült meglepetést okoznia a Nyírgyulajnak pénteken este a DEAC vendégeként. tovább »
Női kézilabda NB I – Sima győri győzelem
Budapest - A címvédő, százszázalékos mutatóval listavezető Győr húsz góllal győzött a Mosonmagyaróvár [...] tovább »
Szlovák jégkorongliga – Kikapott Kassán a DVTK
Budapest/Kassa/Miskolc - A DVTK Jegesmedvék csapata 3-1-re kikapott Kassán a szlovák jégkorongliga alapszakaszának [...] tovább »
Férfi röplabda Extraliga – A Pénzügyőr sikerével indult a sorozat
Budapest - A Pénzügyőr - némi meglepetésre - három játszmában győzött az előző idényben ezüstérmes [...] tovább »
Férfi kosárlabda NB I – A Körmend és a Kecskemét is otthon nyert
Budapest - A Körmend a Pécs, a Kecskemét az Alba Fehérvár ellen nyert saját közönsége előtt a férfi [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása