Frissítve:

8 tény a repülésről, amit nem mindenki ismer

8 tény a repülésről, amit nem mindenki ismer © Fotó: AFP
Vajon miért kerekek a repülőgép ablakai? És miért ívelt a szárnyak vége? Minden egyes repüléssel kapcsolatos apróságot kellően átgondoltak, így ezekre a kérdésekre is teljesen logikus a válasz. A Bright Side összeállítása segít kiegyenesíteni néhány kérdőjelet a témában.

hiba beküldése

8. Miért kerekek a repülőgép ablakai?

Az ’50-es évek kezdetén a de Havilland nevű cég kifejlesztette a Cometet, a világ első sugárhajtású kereskedelmi utasszállítóját. Akkoriban ez valóságos csoda volt, egy évvel később viszont a gép a levegőben esett darabokra. Néhány hónapon belül két további hasonló gép is balesetet szenvedett.

Fotó: Wikipedia

A mérnökök a legutolsó csavarig mindent részletesen átvizsgáltak, és végül az ablakoknál találták meg a probléma okát: azok négyszögletűek voltak. A nyomás sokkal nagyobb az ilyen típusú ablakok sarkaiban, és ez ráadásul repülés közben még sokszorozódik is. Így végül elhatározták, hogy a jövőben lekerekített ablakokat fognak használni, a gépek pedig a döntésnek köszönhetően pedig jóval biztonságosabbak lettek.

7. Miért ívelt a szárnyak vége?

Repülés közben a nyomás a szárny tetején alacsonyabb, mint alatta. A levegő hajlamos a magasabb nyomású területről az alacsonyabb felé mozogni, és ezt a szárnyvégeknél teszi meg. A múltban, amikor a végek még egyenesek voltak, a légáramlás komoly turbulenciát okozott repülés közben.

Fotó: Pixabay

A szakemberek így arra jutottak, hogy meghajlítják a szárnyakat felfelé, hogy csökkentsék a turbulenciát, meghosszabbítsák a szárnyak élettartamát és üzemanyagot spóroljanak. A változtatásnak köszönhetően egy csapásra kényelmesebbé vált a légi utazás.

6. Miért nem egyforma a repülők orra?

A vadászgépek orra például hegyes. Minél keskenyebb az orr, annál gyorsabb a repülő, viszont a hosszabb orrtól a pilóták nem látják rendesen a kifutópályát, ezért kerek például az utasszállító gépek eleje.

Orosz mérnökök viszont találtak egy alternatív megoldást is a problémára a ’60-as években: feltalálták az addigi leggyorsabb utasszállítót, amit dönthető orral szereltek fel.

Tu-144FL | Fotó: Wikipedia

Fel- és leszállás közben a gép lefelé állította az orrát, a levegőben pedig kiegyenesítette azt, így a pilóták rendesen szemügyre tudták venni, mi van pontosan előttük.

5. Miért festik fehérre a gépeket?

Fotó: AFP / Alain Jocard

Az utasszállítók általában fehér színűek, ennek pedig több oka is van.

  • Hővisszaverés: a fehér géptörzs kevesebb hőt nyel el, ez az utasoknak is jó, és a légitársaságnak is gazdaságos.
  • A fehér festék sokkal olcsóbb, mint a többi.
  • Megakadályozza a madarakkal ütközést is. A madarak jobban látják a fehér felületről érkező visszatükröződést, ezért általában messzire elkerülik a gépeket.
  • A fehér szín miatt könnyebb kiszúrni a repedéseket és egyéb károkat.

4. Miért pont a bal oldalon van a kijárat?

Fotó: AFP

A repülőgépek többségén bal oldalon található a beszállásra szolgáló ajtó. Az elhelyezésre három magyarázóelmélet született.

  1. A jobb oldalt a csomagoknak tartják fenn (ott van a raktér is), így az az oldal nem biztonságos az utasok számára.
  2. Néhányak szerint ez egy múltbéli tradíció: elvégre a hajórámpák is mindig a bal oldalon voltak.
  3. A gép kapitánya bal oldalon ül. Az azonos oldalon lévő ajtó miatt parkolásnál sokkal könnyebb a manőverezés.

3. Mi a helyzet a fura formájú gépekkel?

A lopakodó repülők például egyetlen, magától értetődő ok miatt néznek ki úgy, ahogy: így sokkal nehezebben ismerik fel a radarok, szonárok és más keresőeszközök. A forma miatt ráadásul több csomag fér bele, és a fogyasztása is kedvezőbb.

Fotó: AFP / Az Amerikai Egyesült Államok Légiereje

Ezeket a gépeket a madarak inspirálták: a ragadozómadarak hasonló testhelyzetet vesznek fel akkor, amikor növelni szeretnék a repülési távot. Az ilyen gépek borzasztóan drágák, így a civil repülésben nem használják őket.

2. Hogy tűnnek a repülők ennyire tágasnak?

A tervezők számos trükköt bevetnek annak érdekében, hogy a gép nagyobbnak és tágasabbnak tűnjenek annál, mint amilyenek valójában. A falak kialakítása például a fény megfelelő visszaverésében segít, a plafon és a csomagtárolók közötti megvilágítás miatt pedig a plafon tűnik kicsit magasabbnak.

Fotó: AFP / Patrick Lux

Ezek miatt a klausztrofóbiás embereknek sem jelent akkora nehézséget repülővel utazni.

1. Miért nincs szakálla a pilótáknak?

Néhány légitársaság megtiltja pilótáinak, hogy szakállt növesszenek. A szőrzet miatt ugyanis nem biztos, hogy vészhelyzet esetén az oxigénmaszk megfelelően illeszkedne az arcra.

Fotó: AFP / Olivier Laban-Mattei

Ilyenkor létfontosságú, hogy a pilóta ne veszítse el az eszméletét, és képes legyen emberi életeket menteni.

Forrás: Bright Side


Amikor valami eltörik, sokan egyből kidobják, azonban vannak olyan kreatív emberek, akik hisznek benne, hogy bármilyen otthon megtalálható eszközzel helyre lehet pofozni mindent. Néha pedig az elromlott tárgyak egy másik szerepben születnek újjá. A Bright Side összegyűjtött néhány olyan fotót, ami b...

Az emberek már majdnem minden szegletét felfedezték a földnek, ám vannak olyan helyek, amelyeket csak képeken láthatunk, mert nem mindenkinek adatik meg a lehetőség, hogy beléphessen ezekre a területekre. De valljuk be, egyiket-másikat nem is szeretnénk a saját szemünkkel látni. A Bright Side összeg...



További hírek a Nagyvilág kategóriából
Balogh F. András: Peter Handke az osztrák lelkiismeret egyik írója
Peter Handke az osztrák lelkiismeret egyik írója - mondta el az MTI-nek Balogh F. András, az Eötvös Loránd [...] tovább »
Újabb esküvő készül a brit királyi családban: eljegyezték Beatrix hercegnőt
Újabb esküvő készül a brit királyi családban: Beatrix hercegnő, II. Erzsébet királynő 31 esztendős unokája [...] tovább »
Meghalt Jacques Chirac volt francia államfő
Elhunyt csütörtök reggel 86 éves korában Jacques Chirac egykori francia államfő, aki 1995 és 2007 között volt [...] tovább »
Csődbe ment a Thomas Cook, a legrégibb brit utazási iroda
Csődbe ment hétfőn és azonnali hatállyal beszüntette tevékenységét a legrégibb brit utazási iroda, a Thomas [...] tovább »
Több mint ezer embert evakuáltak vagy kimentettek a trópusi vihar által sújtott Houstonból
Több mint ezer embert evakuáltak vagy mentettek ki csütörtökön az Egyesült Államokban a texasi Houston [...] tovább »
Az internet szabályozásáról tárgyalt Trump és Zuckerberg
Az internet szabályozása volt Donald Trump amerikai elnök és Mark Zuckerberg, a Facebook elnök-vezérigazgatója [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Sporthírek
Kiskorától szívja magába a benzingőzt az ifjú motoros
Balmazújváros - Már ennyi idő után is szép eredmények vannak Varga Tibi háta mögött, de a sikernek ára is van. tovább »
Hajrágóllal győzött a Nyírgyulaj
Nyírgyulaj - Egy hónap után újra bajnoki mérkőzésen lépett pályára a futsal NB I.-ben szereplő Nyírgyulaj, [...] tovább »
Férfi kézilabda BL – Az EHF vizsgálatot indított a szegedi tömegjelenet miatt
Bécs - Az Európai Kézilabda Szövetség (EHF) vizsgálatot indított a vasárnapi Szeged-Vardar Szkopje férfi [...] tovább »
Valkusz Rómában, Piros Kazahsztánban nyert
Budapest, Róma, Simkent - Valkusz Máté a római, Piros Zsombor pedig a kazahsztáni salakpályás [...] tovább »
Júniusban rendezik az első Nemzeti Futóversenyt
Budapest - Június 8-án Budapesten rendezik meg első alkalommal a Nemzeti Futóversenyt, amelynek célja, hogy [...] tovább »
Megkezdte nyári felkészülését az Eb-házigazda női röplabda-válogatott
Budapest - Hétfőn Budaörsön megkezdte felkészülését a magyar női röplabda-válogatott a május végén [...] tovább »
Még több kategóriábol »

Login2


Autentificati-va sau adaugati un comentariu pe TION.ro

Autentificati-va pe TION.ro:




Elfelejtetted a jelszavad?

Comentati pe TION.ro:

Completati numele si e-mailul dvs. in casutele de mai sus pentru a putea comenta ca utilizator neinregistrat.

Új felhasználó regisztrálása